چکیده:
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینهی پاندمیک کرونا با نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای بود. ازنظر هدف، پژوهش حاضر از نوع کاربردی است. طرح پژوهش توصیفی بوده و از نوع همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی افرادی بودند که در خلال بیماری کرونا دچار استرس ناشی از کرونا شده بودند. تعداد ۱۲۰ نفر از اعضا بهصورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۰)، استرس ادراکشده کوهن و همکاران (۱۹۸۳) و راهبردهای مقابله اندلر و پارکر (۱۹۹۰) پاسخ دادند. نتایج نشان داد بین استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی با واسطهگری راهبردهای مقابله رابطه معنادار وجود دارد (۰/۱۷۳= F و ۰/۰۰۱=p).
The aim of this study was to investigate the relationship between perceived stress and psychological well-being during coronary pandemic quarantine with the mediating role of coping strategies. In terms of purpose, the present study is applied. The research design is descriptive and correlational through structural equation modeling. The statistical population of the present study was all people who suffered from coronary stress during coronary heart disease. A total of 120 members were selected as a sample and Responded to Reef (1980) Psychological Well-Being Questionnaire, Cohen et al. (1983) Perceived Stress, and Andler & Parker (1990) Coping Strategies. The results showed that there was a significant relationship between perceived stress and psychological well-being through coping with coping strategies. . (F = 0.173 , p = 0.001)
خلاصه ماشینی:
(نویسنده مسئول) فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، شماره یازدهم، پاییز 1400، صفحات 68-56 چکیده پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینهی پاندمیک کرونا با نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای بود.
آن دسته از افراد که از راهبردهای مثبت مقابله با فشار روانی (مانند مقابله مسئله محور و ارزیابی مثبت) استفاده میکنند، پیامدهای منفی را کاهش و پیامدهای مثبت را افزایش میدهند؛ درحالیکه استفاده از راهبردهای مقابلهای منفی (مانند مقابله متمرکز بر هیجان و مقابله اجتنابی) با افزایش پیامدهای منفی در ارتباط است (یان 14 15 n"/>Yabin"/>، 20 > در سالهای اخیر، رویکرد روانشناسی مثبت نگر با تمرکز بر کمک به افراد دارای شخصیت سالم و شکوفاسازی قابلیتهای انسانی پا به صحنه گذاشته است و بر متغیرهایی 16 17 e"/>ience"/>، بهزیستی 18 19 l"/>gical 20 21 s"/>iness" 22 23 m"/>imism 24 25 s"/>lness" Al-Rabiaah, Temsah, Al-Eyadhy, Hasan, Al-Zamil, Al-Subaie Al-Rabiaah, Temsah, Al-Eyadhy, Hasan, Al-Zamil, Al-Subaie Stress perceived Stress perceived Alsubaie, Temsah, Al-Eyadhy, Gossady, Hasan, Al-rabiaah Alsubaie, Temsah, Al-Eyadhy, Gossady, Hasan, Al-rabiaah Strategies for coping with stress Strategies for coping with stress Santarnecchi, Sprugnoli, Tati, Mencarelli Santarnecchi, Sprugnoli, Tati, Mencarelli Feder, Nestler, Charney Feder, Nestler, Charney Mohino, Kirchner, & Forns Yanyu, Xi, Huiqi, Bangjiang, Bin, Yabin Yanyu, Xi, Huiqi, Bangjiang, Bin, Yabin Resilience Resilience Being-well psychological Being-well psychological Happiness Happiness Optimism Optimism Purposefulness Purposefulness رضایتمندی از زندگی 1 2 تأکید میورزد (خانجانی، سهرابی و اعظمی، 1397).
بحث و نتیجهگیری نتایج این پژوهش نشان داد بین استرس ادراکشده و بهزیستی روانشناختی در دوران قرنطینهی پاندمیک کرونا با نقش واسطهای راهبردهای مقابلهای رابطه وجود دارد.
Middle East respiratory syndrome coronavirus (MERS-CoV) outbreak perceptions of risk and stress evaluation in nurses.