چکیده:
سازمانهای امروزی به کارمندان با انرژی و علاقمند نیاز دارند. افرادی که نسبت به کارشان شوق و احساس خوب بالای دارند. به عبارت کلی، کارمندان علاقمند به طور کامل جذب کارشان میشوند و فعالیتهای کاریشان را به شکل مناسبی انجام میدهند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) میباشد، که با هدف بررسی نقش واسطهای رهبری اخلاقی در رابطهی آوای سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان شهرستان نمین صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را معلمان دوره ابتدایی شاغل در شهرستان نمین به تعداد ۳۸۱ نفر تشکیل داده که بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم ۱۸۱ نفر (۹۶نفر زن و ۸۵ نفر مرد) با روش نمونهگیری خوشهای و طبقهای انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامههای استاندارد، رهبری اخلاقی کالشون و همکاران (۲۰۱۱)، اشتیاق شغلی معلمان سالانوا و شوفلی (۲۰۰۴) و آوای سازمانی زهیر و اردوقان (۲۰۱۱) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای Spss۲۱ و lisrel۸ انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که متغیر اشتیاق شغلی، آوای سازمانی و رهبری اخلاقی به ترتیب با ضریب بتای استاندارد برابر با ۰.۵۳ و ۰.۷۹، ۰.۴۱ درصد از واریانس این متغیر را تبیین نمودهاند. این یافته نشان میدهد رابطه بین دو متغیر آوای سازمانی و اشتیاق شغلی توسط متغیر رهبری اخلاقی تشدید میشود که اگر رهبری اخلاقی افزایش یابد این اثر قویتر و اگر رهبری اخلاقی ضعیف شود طبیعتا این رابطه ضعیف خواهد شد.
Today's organizations need energetic and enthusiastic employees. People who are passionate about their work and feel good. In general, interested employees are fully absorbed in their work and perform their work activities appropriately. The present study is a descriptive-correlational (structural equation model), which aims to investigate the mediating role of moral leadership in the relationship between organizational voice and job motivation of teachers in Namin. The statistical population of the present study consists of 381 primary school teachers working in Namin city. Based on Morgan table, a sample of 181 people (96 females and 85 males) were selected by cluster and stratified sampling method. The required information was collected using standard questionnaires, Ethical Leadership of Kalshon et al. (2011), Teacher Job Carefulness of Salanova and Shuffle (2004) and Organizational Voices of Zuhair and Ardoughan (2011). Data analysis was performed using Spss21 and lisrel8 software. The results show that the variables of job motivation, organizational voice and ethical leadership with standard beta coefficients of 0.53 and 0.79, respectively, explained 0.41% of the variance of this variable. This finding shows that the relationship between the two variables of organizational voice and job motivation is intensified by the variable of moral leadership that if moral leadership increases, this effect is stronger and if moral leadership is weakened, this relationship will naturally weaken.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی (مدل معادلات ساختاری) میباشد، که با هدف بررسی نقش واسطهای رهبری اخلاقی در رابطهی آوای سازمانی و اشتیاق شغلی معلمان شهرستان نمین صورت گرفته است.
محقق در نظر دارد با توجه به مدل مفهومی تحقیق به سوال اساسی زیر پاسخ دهد: (به تصویر صفحه رجوع شود) شکل 1: مدل مفهومی آوای سازمانی از طریق رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی معلمان شهرستان نمین چه تاثیر دارد؟ 2-پیشینه پژوهشی مومنپور و همکاران (1393) در پژوهشی به مطالعه تاثیر جو اخلاقی بر ابعاد اشتیاق شغلی کارمندان پرداخته است.
لذا بر این اساس، فرض صفر با 99 درصد اطمينان رد ميشود و با توجه به معنیداری و مثبت بودن اين ضريب ميتوان بيان نمود كه آوای سازمانی با نقش واسطهای رهبری اخلاقی بر اشتیاق شغلی معلمان شهرستان نمین تاثیر دارد.
Investigating the Relationship between Psychological Empowerment and Organizational Virtue with the Mediating Role of Work-Related Fascination in Employees of Lorestan University of Medical Sciences, Occupational Health Monthly in Iran, Volume Fifteenth, number two.
A Study of the Relationship between Dimensions of Ethical Atmosphere and Job Satisfaction among Employees, Quarterly Journal of New Educational Approaches, Volume 5, Number Two. Naami, Ali and Piriaei, Sadegh (2011).
The mediating role of moral leadership in the relationship between organizational voice and job motivation of teachers in Namin city Adel Zahed Babalan 1 , Fardin Foroghi Soha 2 Abstract Today's organizations need energetic and enthusiastic employees.
The present study is a descriptive-correlational (structural equation model), which aims to investigate the mediating role of moral leadership in the relationship between organizational voice and job motivation of teachers in Namin.