چکیده:
هدف پژوهش حاضر، آگاهی از هیجانها، اندیشهها، گفتمان و دنیای نوجوانان در شبکههای اجتماعی مجازی است. جامعه هدف این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر در مقطع دبیرستان در منطقه 2 شهرستان یزد است که از بین آنها، 15 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. روش جمعآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل مصاحبه و نمونهای از عکسهای گرفته شده از گفتگوهای نوجوانان نمونهی پژوهش است. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا کیفی استفاده شد و نتایج نشان داد که اندیشه، گفتمان و دنیای نوجوانان را میتوان از طریق ده مقوله که شامل گفتگو، سپریکردن اوقات فراغت، آگاهی از هنجارهای به روز دنیا، تأثیر همسالان، افزایش ناهنجاریهای فردی، کاربرد شبکه اجتماعی مجازی در زندگی رومزه، افزایش ناهنجاریهای اجتماعی، رشد شخصی و چگونگی ادبیات دانشآموزان در این شبکهها مورد بررسی قرار داد. در مجموع میتوان گفت دانشآموزان بنا به دلایل متفاوتی جذب این شبکههای اجتماعی مجازی شدهاند و این شبکهها علاوه بر تسهیل برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات، جامعهی امروزی را دستخوش چالشها و نگرانیهایی از جمله چگونگی شکلگیری هویت نوجوانان، اندیشهها و موضوعهای گفتگوی آنان و نوآوریهای زبانی در بین نوجوانان که موجب دوری از ملیگرایی آنان شده است، نموده است. بدینترتیب، نهادهای سیاسی - اجتماعی جامعه با حفظ الگو و درونی کردن ارزشها از طریق سیاستگذاریهای درست و عملکرد منطقی نهادهای خانواده، همسالان، آموزش و پرورش و رسانه میتوانند از بروز رفتارهای نابهنجار ، بیگانهگرایی و کجرویهای اجتماعی – روانشناختی جلوگیری کنند و تمام توان خود را در جهت رسیدن به این اهداف به کار گیرند.
The purpose of the present study was to explore adolescents' emotions, thoughts, discourse, and world in virtual social networks. The target population of this study included all female high school students in Yazd District 2, out of which 15 students were selected by purposeful sampling. The method of collecting information in the present study consisted of interviews and sample photographs taken from sample interviews of adolescents.Qualitative content analysis was used to analyze the data, and the results showed that adolescent thought, discourse, and world can be addressed through ten categories including conversation, leisure time, awareness of up-to-date norms, peer influence, increased anomalies, the use of virtual social networking in usual life, the increase in social anomalies, personal development, and how students' literature was used in these networks. In sum, students have been attracted to these virtual social networks for a variety of reasons, and in addition to facilitating communication and access to information, today's society faces challenges and concerns, including how to shape adolescents' identities, ideas and the themes of their conversations and language innovations among adolescents have led them away from nationalism. Thus, the social-political institutions of society by maintaining the model and internalizing values through the proper policing and reasonable functioning of family, peer, education, and media institutions, can decrease abnormal behaviors and social-psychological distress and use all their abilities to achieve these goals.
خلاصه ماشینی:
برای تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا کیفی استفاده شد و نتایج نشان داد که اندیشه ، گفتمان و دنیای نوجوانان را میتوان از طریق ده مقوله که شامل گفتگو، سپریکردن اوقات فراغت ، آگاهی از هنجارهای به روز دنیا، تأثیر همسالان ، افزایش ناهنجاریهای فردی، کاربرد شبکه اجتماعی مجازی در زندگی روزمره ، افزایش ناهنجاریهای اجتماعی، رشد شخصی و چگونگی ادبیات دانش آموزان در این شبکه ها مورد بررسی قرار داد.
درمجموع میتوان گفت دانش آموزان بنا به دلایل متفاوتی جذب این شبکه های اجتماعی مجازی شده اند و این شبکه ها علاوه بر تسهیل برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات ، جامعه امروزی را دستخوش چالش ها و نگرانیهایی مانند چگونگی شکل گیری هویت نوجوانان ، اندیشه ها و موضوع های گفتگوی آنان و نوآوریهای زبانی در بین نوجوانان که موجب دوری از ملیگرایی آنان شده است ، کرده است .
با توجه به پژوهش های انجام شده در داخل کشور، استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی از موارد ضروری زندگی نوجوانان است ، به طوریکه پژوهشگر رسانه های نوین بیان میکند که امروزه اصلیترین مصرف کننده های فضای مجازی (شبکه های اجتماعی مجازی)، افراد زیر ١٨ سال هستند و دانش آموزان به طور متوسط روزانه ٥ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Virtual Social Network تا ٩ ساعت از شبکه های اجتماعی مجازی استفاده میکنند (خبرگزاری فارس ، ١٣٩٦).
شامانی، واحدی و نوروزی (١٣٩٥) در پژوهش خود گزارش کرده اند که بین میزان استفاده جوانان منطقه ١٢ شهر تهران از شبکه های اجتماعی مجازی و هویت فرهنگی آن ها رابطه معناداری وجود دارد.