چکیده:
همزمان با تحولات نظام بین الملل و با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، چهره ی تازه ای از زن به دنیا معرفی شد که علاوه بر دینداری و حفاظت از آرمان های انقلاب اسلامی، توانست با آگاهی و مسیولیت پذیری، به عنوان زن انقلابی گر شیعی، پویا و فعال در عرصه های گوناگون علمی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... قدمهای موثری بردارد. در چارچوب نظری دیدگاه اسلام گرایان بر این نکته تاکید دارد که زنان مسلمان شیعی با تکیه بر دانش اسلامی، تحولات عظیم و قابل توجهی را برخلاف دیدگاه روشنفکران و سلطنت گران داشته است. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و با بهره گیری از اسناد و متون موجود، کتابخانه و اینترنت به بررسی این موضوع بپردازد. در این راستا، ابتدا ویژگی های یک زن انقلابی را برشمرده و سپس با ذکر نمونه هایی از زنان انقلابی گر شیعی به عملکرد آنان پرداخته می شود. یافته ها حاکی از آن است که زنان انقلابی، زنانی هستند که از قالب یک زن سنتی و صرفا خانه نشین بیرون آمده و در عرصه های گوناگون ایفای نقش کرده و در چارچوب اسلام و تشیع، تبدیل به زنانی انقلابی گر، پویا و اجتماعی شدند.
In line with the huge changes in international systems and the success of Islamic
Revolution in Iran, a new image of women was introduced to the world. The woman,
in addition to religiosity and maintaining the ideals of Islamic revolution could have,
as a revolutionary, active and effective Shiite woman, an undeniable role in different
social, academic, political, and economic fields. The Islamists’ perspective which
was used as a framework, in contrast with intellectuals and monarchists, emphasizes
that Shiite women with an emphasis on Islamic knowledge, have made huge
changes. A descriptive-analytical method was applied and library resources were
used for gathering the data. At first, characteristics of revolutionary women were
described and then some Shiite revolutionary women were mentioned as examples.
The study showed that revolutionary women are those who distance from traditional
women and mere housewives and play role in different aspects of society. These
women are revolutionary, active and socialist whitin the limitations of Islam and
Shiism.
خلاصه ماشینی:
در همين راستا، دکتر خديجه جلالي، مدرس حوزه و دانشگاه ، مسئول امور بانوان ادارٔە کل تبليغات اسـلامي اسـتـان تهران کـه از سال ١٣٧٩ مدير مجـتمع آموزش علوم اسلامي کوثر و رئيـس پژوهشکده مطالعات تخصصي کوثر، مبلغه و فعال در عرصه هاي علمي و انقلابي بوده است ، بيان ميدارد که : «در دوران پس از جنگ ، شاخصۀ حضور زنان در انقلاب مقداري متفاوت شد، از اين جهت که حضور فعال در عرصه هاي سياسي و در عرصه هاي علميـ پژوهشي، کـسب رتبه و مقام هاي برتر در دانشگاه ها و مراکز آموزشي قرآني، مشارکت در فعاليت هاي اجتماعي در قالب هاي مختلف و کمک به حل مشکلات نظام و بحث آسيب شناسي، توجه به ساختار تـحـکيم خانواده و کمک به حفظ ارزش هاي انقلاب اسلامي و جهاني کردن آن از مباحثي است که زنان ، نقش فعال و چشم گيري داشتند» (مقدس پور، ١٣٩٨: گفتگو در سايت سازمان تبليغات اسلامي ).
به دليل کهولت سن ، برگزاري اين جلسات نسبت به سال هاي قبل براي او دشوارتر شده ، اما هم چنان خانۀ او محل گردهمايي زناني است که مشتاق شرکت در جلسات تفسير قرآن با نگاه و فهمي«زنانه » و متفاوت هستند (محمدي، ١٣٩٦: مصاحبه در سايت مرکز مطالعات و تحقيقات زنان دانشگاه تهران ).