چکیده:
خمسه نظامی گنجوی از جمله مضامینی است که مصورسازی آن به دلیل توصیفات تصویری دقیق و زیبا و نغز، در مکاتب نگارگری ایران از اقبال گستردهای برخوردار بوده است. یکی از مهمترین این مکاتب، مکتب هرات تیموری است که خمسهنگاری در هر دو دوره پیشین (عصر شاهرخ تیموری) و پسین آن (عصر سلطان حسین بایقرا) اهمیت بسیار داشته است. هدف این پژوهش، مطالعه روند تغییرات خمسهنگاری این دو دوره است و بدین منظور به بررسی سه نگاره با موضوع مشابه از نسخ مصور خمسه نظامی محفوظ در موزه ارمیتاژ (متعلق به زمان شاهرخ) و خمسه نظامی محفوظ در موزه بریتانیا (متعلق به زمان سلطانحسین)، میپردازد. پرسش این است: وجوه تشابه و تفارق و ویژگیهای کیفی خمسهنگاری در دو دوره شاخص پیشین و پسین مکتب هرات تیموری (عصر شاهرخ و سلطان حسین بایقرا) چیست؟ نتایج پژوهش بیانگر این موضوع است که آثار هر دوره در عین تبعیت از اصول قراردادی نگارگری، بازتاب سلیقه خالقان و سفارشدهندگان و شرایط اجتماعی و نوآوریهای نگارگران آنان نیز هست. نگارگر زمان شاهرخ به نظر میرسد فقط به دنبال منعکس کردن ماجرای اصلی داستان در نگارههای خود بوده درحالیکه نگارگر زمان سلطان حسینبایقرا گاهی با افزودن کتیبههای منقوش و یا با عدم تمرکز بر روی موضوع اصلی سعی در انتقال مفاهیمی فراتر از اصل داستان بوده است. لیکن در مجموع ارتقاء سطح کیفی تصویرنگاری در نسخ خمسه عصر سلطانحسین کاملا مشهود است که نشان از رونق خمسهنگاری و چیرگی استادان مکتب هرات پسین دارد. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی به انجام رسیده و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای-اسنادی است.
Iran Iranian literature has been the source of inspiration for
Iranian painters during different periods and most beautiful
and imaginative Persian paintings have been influenced by the
wise lyrics of the great poets such as Nizami Ganjavi. He is a
grandmaster in lyrical and rich literature and his works are full
of allegory and pictorial and accurate senses. On the other
hand, one of the most important and effective Iranian painting
schools is Herat School and there was increasing attention for
illustrating the Khamsa.of Nizami. So this article tries to
discuss the development of depicted copies of Khamsa of
Nizami in former and late periods of Herat School. Also, it
explains the artistic characteristics of royal manuscripts which
the former one is kept at the Hermitage Museum in Leningrad
(the time of Shahrokh Timuri) and late ones are kept in the
Library of the British Museum in London (the time of Soltan
Hossein Bayghara).In fact, the main question of this study is
what are the differences and similarities of depicted copies in
former and late Herat School? In so many researches and books
about Persian paintings, scholars and writers just do case study
of Khamsa, and no independent and serious work has been
done in this field. The results of this study show that even
though the painters have followed an aesthetic program with
clear rules and conventions, their output results also reflect
aims of who order artistic works and social situations and their
innovations. In the comparison, obviously late manuscripts
are more artistic and elaborate than former one and show there
was more desire for illustrating Khamsa of Nizami at late Herat
Timuri and religious beliefs has been so important.This study
done by descriptive_ analytical method and comparative
approach. The data are gathered by studying documents
and books.