چکیده:
در این مقاله به بررسی نحوه بیان تجربه بارداری زنان در رسانه اجتماعی اینستاگرام پرداخته شده است. پژوهش در پی پاسخ به این پرسش است که تجربه بارداری به عنوان مرحله آغاز مادری چگونه در رسانه اجتماعی اینستاگرام بیان شده است؟ همچنین در مرحله گذار به مادری، زنان به دنبال برآوردن چه نیازهایی در صفحات تجربه مادری در رسانه اجتماعی اینستاگرام هستند؟ برای پاسخ به پرسشهای یادشده، از روش کیفی نتنوگرافی و مطالعه موردی با تامل بر پیوند نظریههای فمنیسیتی، رویکرد گذار به مادری و نیز استفاده و رضامندی از رسانه بهره گرفته شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که 8 مضمون از استفاده و رضامندی در استفاده از صفحات درج تجربیات مادرانه در اینستاگرام از سوی زنان قابل شناسایی هستند: 1) «اطلاعجویی و آگاهی»، 2) «تجربه مشترک با دیگران»، 3) «یافتن الگویی برای تقلید»، 4) «رها شدن از عواطف ناخوشایند»، 5) «تقدیرگرایی»، 6) «اعتقاد به مسائل جادویی و معجزهآسا»، 7) «کسب هویت» و 8) «احساس همدلی با دیگران.»
This article examines how women express their pregnancy experience on Instagram.
This study seeks to answer the question of how the experience of pregnancy as a stage
of motherhood is expressed on Instagram? And in the transition to motherhood, what
needs do women seek to address in the maternal experience pages on Instagram? The
qualitative method of netnography and case study on the connection between feminist
theories and the approach to motherhood and the use and satisfaction of the media has
been used to answer the above questions. The results showed that eight categories of
use and gratification (U&G) in using maternity pages to post maternal experiences on
Instagram can be identified by women: "Information and Awareness", "Shared
experience with others", "Finding a model to imitate", "Abandonment from unpleasant
Emotions", "Fatalism", "Belief in metaphysical and miraculous issues", "Gaining
Identity", "Feeling Empathy with Others.