چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف آزمون روانسنجی نسخة کوتاه پرسشنامة اهداف پیشرفت معلمان در کار (TAGWQ، پاپایانو و چریستودولیس، 2007) در گروهی از معلمان ایرانی انجام شد. روش: در مطالعه همبستگی حاضر، 360 معلم (200 زن و 160 مرد) به نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، سیاهه هیجان معلم (TEI، چن، 2016) و مقیاس بهزیستی عاطفی وابسته به شغل (JAWS، وتکاتویک، فاکس، اسچکتر و کیلووی، 2000) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار از روش آماری تحلیل عاملی تأییدی و به منظور بررسی همسانی درونی پرسشنامه از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، ضرایب همبستگی بین وجوه این پرسشنامه با ابعاد مختلف هیجانات معلم و بهزیستی عاطفی وابسته به شغل، گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل تاییدی نشان داد که نسخة سه عاملی پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان شامل جهتگیریهای هدفی تسلطی، عملکردی و اجتنابی با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین جهتگیریهای هدفی با هیجانات معلم و بهزیستی عاطفی، از روایی همزمان نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان در کار، به طور تجربی حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی هدفهای پیشرفت تسلطی، عملکردی و اجتنابی به ترتیب برابر با 80/0، 79/0 و 78/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که نسخة کوتاه پرسشنامة هدفهای پیشرفت معلمان برای سنجش سازة انگیزشی جهتگیریهای هدفی در معلمان ایرانی، ابزاری روا و پایا بود.
Aim: The main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the Teachers’ Achievement Goals in Work Questionnaire (TAGWQ, Papaioannou & Christodoulidis, 2007) among Iranian male and female teachers. Method: In this correlational study, 360 teachers (200 female and 160 male) completed the Teachers’ Achievement Goals in Work Questionnaire, and the Teacher Emotion Inventory (TEM, Chen, 2016) and the Job-Related Affective Well-Being Scale (JAWS, Van Katwyk, P. T., Fox, S., Specter, P. E., & Kelloway, 2000). The confirmatory factor analysis method and internal consistency were used to determine the TAGWQ's factorial validity and reliability, respectively. Also, in order to examine the construct validity of the TAGWQ, correlations between different dimensions of TAGWQ with scales of teacher emotions and career well-being was calculated. Results: The results of confirmatory factor analysis based on AMOS software showed that 3-factor structure of the mastery goal orientation, performance goal orientation and avoidance goal orientation in the Iranian sample had good fit with the data. Correlational analyses between different dimensions of TAGWQ with scales of teacher emotions and career well-being provided initial evidence for the TAGWQ construct validity. Internal consistency for the mastery goal orientation, performance goal orientation and avoidance goal orientation subscales was 0/80, 0/79 & 0/78 respectively. Conclusion: In sum, these findings provide evidence for the validity and reliability of the TAGWQ as an instrument for measuring motivational construct of goal orientations among Iranian male and female teachers.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، به منظور مطالعۀ روايي سازة نسخۀ کوتاه پرسشنامۀ هدف هاي پيشرفت معلمان در کار، ضرايب همبستگي بين وجوه اين پرسشنامه با ابعاد مختلف هيجانات معلم و بهزيستي عاطفي وابسته به شغل ، گزارش شد.
در پژوهش جانکي و همکاران (٢٠١٩) که با هدف توسعه و تحليل روان سنجي نسخۀ کوتاه مقياس جهت گيريهاي هدف پيشرفت معلمان ٧انجام شد نتايج روش آماري تحليل عاملي تأييدي نشان داد که مقياس مزبور از چهار جهت گيري هدفي شامل 1- intrapersonal comparison 6- construct validity 2- social comparisons 7- brief scale for teachers’ achievement 3- component principal analysis goal orientations 4- oblique rotation 5- conformity factor analysis 75 جهت گيري هدفي يادگيريمحور، جهت گيري هدفي عملکردي گرايش محور، جهت گيري هدفي عملکردي اجتناب محور و جهت گيري هدفي اجتناب از کار١تشکيل شده است .
1- Positive and Negative Affect Schedule 2- Teachers’ Achievement Goals in Work (PANAS) Questionnaire (TAGWQ) 79 در اين مطالعه ، براي آماره سازي نسخۀ کوتاه پرسشنامۀ هدف هاي پيشرفت معلمان در کار از روش ترجمۀ مجدد١استفاده شد.
علاوه بر اين ، در مطالعۀ حاضر، نتايج مربوط به همبستگي بين جهت گيريهاي هدفي با راهبردهاي مقابلۀ شناختي، هيجانات معلم و بهزيستي شغلي معلمان ، شواهد قانع کننده اي در دفاع از روايي همزمان نسخۀ فارسي پرسشنامۀ هدف هاي پيشرفت معلمان در کار در نمونۀ معلمان ايراني، فراهم کرد.
علاوه بر اين ، نتايج همبستگي بين جهت گيريهاي هدفي معلمان با هيجانات 84 مثبت و منفي معلم و وجوه مثبت و منفي بهزيستي عاطفي وابسته به شغل نيز از روايي سازة نسخۀ کوتاه پرسشنامۀ هدف هاي پيشرفت معلمان در کار حمايت کرد.