چکیده:
زمینه و هدف: در دنیای کنونی، بقا و پیشرفت سازمانها به تواناییشان در سازگاری با شرایط متغیر و رقابتی وابسته است. نوآوری، پیشنیاز انعطافپذیری و سازگاری با این شرایط متغیر است. با توجه به عدم کفایت پژوهشهای نوآوری در نهاجا و اهمیت نوآوری در مراکز پژوهشی دفاعی، این پژوهش به دنبال شناسایی و رتبهبندی مهمترین عوامل مؤثر بر نوآوری مراکز پژوهشی نهاجا است.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، پژوهشی اکتشافی است. ابتدا عوامل مؤثر بر نوآوری مراکز پژوهشی از پیشینه تحقیق، استخراج و سپس نظرات 14 نفر از صاحبنظران در راستای بومیسازی عوامل به روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند به کمک پرسشنامه دلفی گردآوری شد. برای تحلیل اطلاعات از آزمون کندال و نرم افزار SPSS استفاده شد. در نهایت، مهمترین عوامل با روش دیمتل فازی رتبهبندی شدند.یافتهها: هوش کارکنان، استفاده درست از نیروی انسانی و تدوین استراتژی نوآوری به ترتیب به عنوان مهمترین عوامل مؤثر بر نوآوری شناخته شدند.نتیجهگیری: مدیران و فرماندهان باید به این نکته توجه نمایند که نوآوری در درجه اول از طریق عوامل انسانی محقق میشود. بر این اساس، اولویت ابعاد نرم نسبت به عوامل سخت میتواند موجب تحقق سریعتر نوآوری در سازمان گردد.
Background & Purpose: In today's world, rapid change makes the continued survival and development of the organization dependent on the organization's ability to adapt to changing and highly competitive conditions today. Flexibility in the face of these conditions requires innovation.This research is designed to identify and prioritize the most important factors which affect the innovation of Air Force of the Army of the Islamic Republic of Iran research centers.Methodology: The research is an applied research in terms of objective and a descriptive- survey study in terms of of nature and method. In this study, First, the factors affecting the innovation of research centers were extracted from the research background, and then the opinions of 14 experts in order to localize the factors were collected by purposeful judgmental sampling using the Delphi questionnaire. Kendall test and SPSS software were used for data analysis. Finally, the most important factors were ranked by fuzzy dimtel method.Findings: Members intelligence, using human resource according to their ability and establishing an innovation strategy were respectively the most important factors.Conclusion: Managers and commanders must pay attention to the fact that innovation is achieved primarily through human factors. Accordingly, the priority of soft dimensions over hard factors can lead to faster realization of innovation in the organization.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر نوآوری مراکز پژوهشی دفاعی امیر صادقی ١ حمیدرضا ضرغامی ٢ محمود غلامی ٣،علی فرهادی ٤ ، ، چکیده زمینه و هدف: در دنیای کنونی ، بقا و پیشرفت سازمان ها به توانایی شـان در سـازگار ی بـا شـر ایط متغیـ ر و رقابتی وابسته است .
com@ali_farhadi٩٢ نوع مقاله : پژوهشی تاریخ دریافت مقاله : ١٣٩٩/٠٢/١٨ تاریخ پذیرش نهایی مقاله : ١٤٠٠/٠٢/٠٦ DOI: نویسنده مسئول مقاله : امیر صادقی مقدمه نوآوری به عنوان موتور محرک اقتصاد مبتنی بـر دانـش و فنـاور ی ، شـرط بقـا در بازار هـای جهانی و لازمه تعامل مقتدرانه با سایر کشورها است (دانش کهـن و هم کـ اران، ١٣٩٤).
یکی از نکات مهم در این راهبرد، ضرورت تعامل صنایع دفاعی با شرکت های نوپای نـوآور و شرکت های دانش بنیان است ؛ زیرا مرزهای نظامی و غیرنظامی همچون گذشته محکم نیست و با شکل گیری جریان نوآوری باز ضرورت ایجاد نوعی زیسـت بـوم تجـار ی سـاز ی احسـاس می شود که در آن بازیگران مختلفی وجود دارند؛ بنابراین مؤلفه هـای زیسـت بـوم نـوآوری در پرورش و رونق نوآوری نقش اساسی دارند.
پـژوهش یـ اد شده به گونه ای نسبتا جامع به بررسی رابطه بین اقدامات تیم های رهبـر ی نظـام ی و نـوآوری سازمانی در فرماندهان بسیار موفق نظامی تاریخ با تمرکز بر جنگ جهانی دوم پرداخته اسـت و از این طریق تلاش داشته است حقایقی برای تأثیر رهبری در نوآوری کشف نماید.
بر اساس رتبه بندی حاصل شده عوامل هوش کارکنان، استفاده درست از نیروی انسانی، تدوین استراتژی نوآوری و فرهنگ سازمانی به ترتیب رتبه های اول تـا چهـارم را بـه لحـاظ اهمیت به خود اختصاص داده اند.