چکیده:
رابطه گردشگری و امنیت را می توان رابطه ای دوسویه در نظر گرفت؛ از یک سو امنیت به توسعهء گردشگری کمک نموده و از سوی دیگر، حضور گردشگران در هر منطقه، افزایش امنیت در آن منطقه را به ارمغان می آورد. هم چنین افزایش شمار گردشگران، موجب رونق گرفتن کسب و کار و افزایش درآمد شرکت ها و موسساتی می شود که در این عرصه فعالیت می کنند. هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان احساس امنیت و تعاملات مرزنشینان با گردشگران است. این مقاله از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی گردشگرانی است که در سال ۱۳۹۳ با انگیزه ها و مقاصد مختلف (تفریحی، علمی، ورزشی، زیارتی و...) وارد شهر مرزی چابهار شده اند؛ حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ۲۰۹ نفر تعیین شده و شیوه نمونه گیری به صورت تصادفی بوده است. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد؛ در مجموع میزان احساس امنیت گردشگران متوسط رو به بالاست، همچنین نتایج حاصل از آزمون خی دو نشان داد؛ میزان احساس امنیت از سفر به این مناطق در بین سنین مختلف متفاوت است؛ در حالی که این میزان در بین زنان و مردان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتایج پژوهش نشان می دهد؛ بین احساس امنیت و گردشگری رابطه مستقیمی وجود دارد. به عبارتی ضریب رگرسیون احساس امنیت، حاکی از آن است که به ازای یک واحد افزایش در احساس امنیت، ۵۷۹/۰ واحد در تمایل به سفر مجدد گردشگران به نواحی مرزی افزایش وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
به طوري که تحولات همسايگان در پراکندگي گردشگر در شهرهاي مرزي تاثير گذاره بوده است ، با اين وجود، صنعت گردشگري و مقوله امنيت ارتباط تنگاتنگي با هم دارند، بنابراين سؤال اصلي اين تحقيق اين است که ميزان احساس امنيت گردشگران در نواحي مرزنشين چقدر است ؟ اهميت و ضرورت تحقيق چابهار تنها بندر و شهر مرزي ايران است که در کنار آب هاي اقيانوسي قرار گرفته و از ديدگاه اقتصادي به ويژه ترانزيت کالا و انرژي در يک گذرگاه استراتژيک قرار دارد (حاجيرحيمي، ١٣٨٩: ١٠).
سؤال هاي تحقيق ميزان احساس امنيت گردش گران در نواحي مرزنشين چقدر است ؟ آيا تعام ل مثبت و سازنده بين گردشگران و مرزنشينان وجود دارد؟ تا چه حدي تمايل گردشگران براي مسافرت هاي بعدي به نواحي مرزي وجود دارد؟ در انتها راه کارهايي در زمينه هاي برنامه ريزي و مديريت گردشگري ب ه ويژه احداث مراکز اقامتي، پذيرايي، جاده ، خط پرواز مستقيم خارجي و متخ صصان گردشگري، تبليغ فرهنگ گردشگري، امنيت اجتماعي و غيره ارائه داده ميشود.
جدول ٥: توزيع ميزان احساس امنيت گردشگران به تفکيک گروه سني )به تصویر صفحه رجوع شود) مقايسه ميانگين احساس امنيت در بين گروه هاي سني نيز نشان ميدهد که گروه سني ٦١ سال به بالا بيشترين و گروه سني٦٠- ٤٦ کم ترين احساس امنيت از سفر به شهرهاي مرزي را داشته اند.