چکیده:
زمینه و هدف: کیفیت مهارت تیراندازی کارکنان همواره مورد فرماندهان و مدیران و یکی از چالشهای مهم در فرماندهی مرزبانی ناجا است هدف از این پژوهش مقایسه تاثیر تمرینات ذهنی و مهارتی بر عملکرد تیراندازی با تفنگ بادی دانشجویان دانشکده علوم و فنون مرزی دانشکده علوم و فنون دانشگاه علوم انتظامی امین میباشد.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا، از نوع آزمایشگاهی میباشد. جامعه آماری شامل دانشجویان ترم اول دانشکده علوم و فنون مرز دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه تمرین و آموزش دسته بندی شدند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پروتکل تمرینی متناسب با تحقیق استفاده شدهاست که در آن علاوه بر رضایتنامه و پرسشنامه مشخصات فردی، ارزیابی توانایی آزمودنیها در تصویرسازی حرکتی از پرسشنامه تجدید نظرشده هال و مارتین (1997) و جدول ثبت امتیازات برای دو مرحله پیش و پس از آزمون استفاده شدهاست. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تایید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ 78. /محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل t زوجی برای مقایسه امتیازات مرحله پیشآزمون گروههای تمرینی و کنترل واز روش t مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شده است.
یافتهها و نتایج: نتایج و یافتهها ی پژوهش نشان داد که، تمرینات ذهنی، مهارتی، تمرینات ذهنی تنفسی، تمرینات ذهنی نشانه روی و تمرینات ذهنی حالتگیری بر عملکرد تیراندازی دانشجویان تاثیر مثبت و معنی داری داشته و بین تمرینات ذهنی و مهارتی همبستگی مثبت و معنا داری وجود دارد. همچنین تمرینات مهارتی در مراحل اولیه یادگیری و تمرینات ذهنی در مراحل پیشرفته یادگیری بیشترین تاثیر را بر عملکرد یادگیری دارد.
خلاصه ماشینی:
به همين منظور در راستاي کمک به فراهم سازي زمينه هاي مطلوب در جهت يادگيري بهتر و عملي تر تيراندازي براي دانشجويان ، اين پژوهش به بررسي اين سئوال مي پردازد که تمرينات ذهني و مهارتي تا چه اندازه بر عملکرد تيراندازي با تفنگ بادي دانشجويان دانشکده مرزي تاثير دارد؟ مباني نظري: تمرينات ادراکي- حرکتي ،به آن دسته از فعاليت هاي اشاره دارد، که هدف عمده آن ها بهبود مهارت هاي شناختي يا تحصيلي است به طور کلي کارايي در حرکت را به قسمتي از تواناييهاي آن ها در ادراک محيط از طريق ارگان هاي حسي و استفاده از اين اط لاعات دريافت شده براي تحريک مناسب وابسته مي باشد.
جدول ٤: نتايج آزمون t زوجي براي مقايسه دو گروه تمريني (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه ٢: تمرينات ذهني گروه کنترل و گروه تمرين بر عملکرد تيراندازي دانشجويان دانشکده علوم و فنون دانشگاه علوم انتظامي امين تاثير دارد.
جدول ٥- نتايج t همبسته بين پيش آزمون و پس آزمون دو گروه کنترل و تمرين در تمرينات ذهني (رجوع شود به تصویر صفحه) با سطح اطمينان ٩٥ درصد نتيجه گرفت که بين نمرات تمرينات ذه ني گروه کنترل و گروه تمرين برعملکرد دانشجويان معني داري وجود دارد.
جدول ١٩- نتايج آزمون t زوجي در مقايسه تاثير تمرينات ذهني بر تنفس (رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتيجه گيري اجراي بهينه مهارت هاي ورزشي به سه فاکتور آمادگي جسماني، مهارتي و رواني وابسته است .
The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders.