چکیده:
مدیریت خوب عضو حیاتبخش، پویا و زمینهساز مشارکت گستره کارکنان در سیاستگذاری سازمانی است که هدف چرخه فعالیت شرکت را خدمت بهکل بزرگتر (جامعه) و مقدم بر سود سهامداران میداند. پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل مفهومی مدیریت خوب در شرکتهای تولیدی- بازرگانی با رویکرد کیفی و بهرهگیری از استراتژی نظریه داده بنیاد صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل 21 نفر از خبرگان علمی و اجرایی است که به شیوه هدفمند و از طریق روش گلوله برفی جهت انجام مصاحبه انتخاب شدند. فرایند مصاحبه بهصورت نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. با تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی،527 کد اولیه در قالب 95 مفهوم و 26 زیر مقوله و 6 عامل طبقهبندی و مدل مفهومی نهایی در جامعه موردمطالعه تدوین گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که فرایند دستیابی به الگوی مدیریت خوب موضوعی چندوجهی است که مستلزم توجه همزمان به مقولههای شرایط علّی (آموزشهای دانشگاهی-ضمن خدمت، توازن رفتاری رهبری-مدیریتی، مقررات حاکمیتی، ساختار توسعهیافته و تقاضای محیطی)، زمینهای (ظرفت ارتباط صنعت-دانشگاه، مدیریت راهبری منابع انسانی، انعطافپذیری سازمانی)، مداخلهگر (قوانین بخش دولتی- خصوصی، ارزیابی برنامهریزی نشده و اجری مدلهای موفق) و درنهایت راهبردها (مدیریت تغییر سازمان، مسئولیتپذیری شرکتی و تدوین منشور اخلاقی مدیران) است. دستیابی به رشد پایدار، افزایش مقبولیت اجتماعی شرکت، انسانی شدن محیط کار، پاسخگویی شرکتی و توسعه عادات اخلاقی مدیران نیز بهعنوان پیامدهای اجرای الگوی مدیرت خوب شناسایی گردید.
Good management is a vital and dynamic member of the organization that causes the participation of employees in organizational policy-making and defines the goal of the company's activity to provide services to the community and prioritize the company's profits. The purpose of this research is to design a conceptual model of good management in manufacturing-commercial companies with a qualitative approach using grounded theory. The statistical population of the study includes 21 members including scientific experts and executives who were selected for the interview purposefully through the snowball method. By analyzing the data during three stages of open, axial, and selective coding, 527 initial codes were classified into 95 concepts, 26 subcategories, and 6 factors, and the final conceptual model was developed. The interview process was performed to collect data in a semi-structured manner until theoretical saturation was achieved. Findings showed that the process of achieving a good management model is a multifaceted issue that requires simultaneous attention to the categories of causal conditions (university-in-service training, leadership-management behavioral balance, governance regulations, developed structure, and environmental demand) , contextual conditions (industry-university relationship, strategic human resource management, organizational flexibility) , interventionist conditions (public-private sector laws, unplanned evaluation and implementation of successful models) and finally strategies (organizational change management, corporate responsibility, and development of ethical charter of managers). Achieving sustainable growth, increasing the company's social acceptance, humanizing the work environment, corporate accountability, and developing the ethical habits of managers were also identified as the consequences of implementing a good management model
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مفهومی مدیریت خوب در شرکت های تولیدی- بازرگانی با رویکرد کیفی و بهره گیری از استراتژی نظریه داده بنیاد صورت گرفته است .
یافته های پژوهش نشان داد که فرایند دستیابی به الگوی مدیریت خوب موضوعی چندوجهی است که مستلزم توجه هم زمان به مقوله های شرایط علی (آموزش های دانشگاهی-ضمن خدمت ، توازن رفتاری رهبری-مدیریتی، مقررات حاکمیتی، ساختار توسعه یافته و تقاضای محیطی)، زمینه ای (ظرفت ارتباط صنعت -دانشگاه ، مدیریت راهبری منابع انسانی، انعطاف پذیری سازمانی)، مداخله گر (قوانین بخش دولتی- خصوصی، ارزیابی برنامه ریزی نشده و اجری مدل های موفق ) و درنهایت راهبردها (مدیریت تغییر سازمان ، مسئولیت پذیری شرکتی و تدوین منشور اخلاقی مدیران ) است .
٤- روش شناسی پژوهش بر اساس بررسی وضعیت پیشینه پژوهش ، میتوان گفت مدلی تحت عنوان مدیریت خوب با ابعاد آن موردبررسی قرار نگرفته است ؛ بنابراین به منظور ارائه یک چارچوب نظری از این مفهوم نوظهور، روش کیفی و استراتژی داده بنیاد با رویکرد نظام مند استراوس و کربین ١١ به - کار گرفته شد.
E. Warp, Good General Managers are not Professional, the journal of University of Chicago, 53(2010), 1-21.
T. Whetstone, the Language of Managerial Excellence: Virtues as Understood and Applied’, Journal of Business Ethics 44(2019), 343–357.
Muteswa (2016), Qualities of a Good Leader and the Benefits of Good Leadership an Organization: A Conceptual Study, European Journal of Business and Management, 8(2016), 135-140.
László, The spiritual dimension of business ethics and sustainability management, Springer, Cham (2015).
The heart of the good institution: Virtue ethics as a framework for responsible management (2013).