چکیده:
هدف پژوهش بررسی نقش رهبری خدمتگزار در عملکرد تیمی با میانجی گری انسجام تیمی بود. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع متوسطه دوم استان کردستان بودند، که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و بر مبنای فرمول کوکران، نمونهای به حجم 346 معلم انتخاب شد. روش پژوهش کمی و از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های رهبری خدمتگزار لیدن و همکاران (2015)، انسجام تیمی پودساکف و مک کنزی (1994) و عملکرد تیمی پونته-پالاکیوس، مارتینز و پالومبو (2016) استفاده شد. پایایی و روایی پرسشنامه ها با تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از تحلیل مسیر تأییدی با استفاده از نرم افزار lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که رهبری خدمتگزار و انسجام تیمی اثر مثبت بر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارند؛ رهبری خدمتگزار به واسطه انسجام تیمی اثر مثبت و معنادار بر متغیر عملکرد تیمی معلمان در سطح 05/0 دارد؛ همچنین متغیرهای رهبری خدمتگزار و انسجام تیمی قادر به تببین 20% واریانس عملکرد تیمی معلمان بودند.
IntroductionIn recent decades, organizations around the world have done teamwork to provide faster, more flexible, and more adaptable responses in turbulent and complex work environments. The importance and application of teamwork has increased dramatically in the last three decades in the field of education and professional organizations. With the increasing use of teams in organizations, research has begun focusing on the role of leadership in increasing team success. Positive support from Servant leaders for all followers increases team cohesion, which affects team members' focus, enthusiasm and commitment to tasks and goals, thereby increasing team performance.But in order for servant leadership to gain more legitimacy as a theory of leadership, research needs to examine how this leadership style can play a role in team cohesion and teacher team performance. And is this valid in educational organizations as well or not? Take action. Therefore, the purpose of the present study is to investigate the role of servant leadership in team cohesion and team performance along with the mediating role of team cohesion in the relationship between servant leadership and team performance in teacher teams.MethodThe study population was all secondary school teachers in Kurdistan province, which was selected by stratified random sampling method and based on Cochran's formula, a sample of 346 teachers. The research method was quantitative and correlational and the modeling approach was covariance-based structural equation. Data were collected using the Leiden et al.'s (2015) Servant Leadership Questionnaire, Podsakoff and MacKenzie (1994) Team Cohesion Questionnaire, and the Puente-Palacios, Martins and Palumbo (2016) Team Performance Questionnaire. The reliability and validity of the questionnaires were assessed by Cronbach's alpha techniques and confirmatory factor analysis. Confirmation path analysis was used to analyze the data using lisrel software. ResultsThe results showed that servant leadership and team cohesion have a positive effect on teachers' team performance at the level of 0.05; Servant leadership due to team cohesion has a positive and significant effect on the variable of team performance of teachers at the level of 0.05.DiscussionBecause servant leadership at the team level is also involved in the exchange process, leaders help the team by acknowledging the team's strengths and potentials, as well as its overall support. It can be said that servant leadership is an important factor in creating team cohesion and improving team performance in teacher teams.
خلاصه ماشینی:
با افزايش کاربرد تيم ها در سازمان ها، تحقيقات با تمرکز بر نقش رهبري در افزايش موفقيت تيم آغاز شده است ( ,Karam &Morgeson, DeRue ٦ ,٢٠١٠)؛ زيرا با افزايش وابستگي متقابل ، نياز به تعامل و هماهنگي در تيم بيشتر ميشود، در نتيجه رهبران بايد نه تنها افراد، بلکه هر تيم را به عنوان يک هويت ، آماده و به حرکت در آورند؛ زيرا رهبري يک فرآيند تأثيرگذار پيچيده است که نقش مهمي در انسجام فعاليت هاي فردي به سمت تشکيل گروههاي همکاري ايفا ميکند (٥٦ ,٢٠١٨ ,Northouse ;٢٣ ,٢٠٠٦ ,Hogg).
Rahimian et al؛ (٢٠١٧) Pourmohammadi &Farahbakhsh, Sattar سازه هاي رفتار شهروندي و جو سازماني براي مثال (٢٠١٩) Sharaetee &Zabardast, Azizi سازه هاي توسعه شايستگي، اعتماد و رشد حرفه اي براي مثال Ghasemian Dastjerdi &Jafari, Aminbeidokhti (٢٠١٩)؛ سازه هاي عدالت سازماني و تغيير سازماني براي مثال Zohor &Mozafariyan Laein (٢٠١٨) Parvandeh؛ سازه هاي بهزيستي سازماني و مثبت انديشي براي مثال ,Farahbakhsh (٢٠١٧) Pourmohammadi &Sattar و سازه هاي خلاقيت و اعتماد براي مثال & Rastgar (٢٠١٥) Hashemi بوده است .
(٢٠١٨) Bentein &Chiniara به بررسي نقش ميانجيگري تفاوت ادراک شده کيفيت رابطه رهبر-عضو و انسجام تيمي در رابطه رهبري خدمتگزار با عملکرد تيمي و رفتار شهروندي تيمي در نمونه اي از ٢٢٩ کارمند در ٦٧ تيم کاري پرداختند.
Kiakojori et al؛ (٢٠١٨) Jafari Fekrat and Hosseini Shakib که بيانگر نقش رهبري خدمتگزار در انسجام تيمي و عملکرد تيمي؛ نتايج مطالعات (٢٠٢٠) .
نوآوري نتايج پژوهش ، تحليل نقش رهبري خدمتگزار در بستر تيم با تأکيد بر دو سازه انسجام تيمي و عملکرد تيمي در يک سازمان آموزشي به نام مدارس مقطع متوسطه دوم در تيم هاي معلمان است .
سوما رهبري خدمتگزار بواسطه انسجام تيمي اثر مثبت بر عملکرد تيمي دارد، نتيجه حاضر با نتايج مطالعه Chiniara (٢٠١٨) and Bentein همسو و هم جهت است .