چکیده:
هدف این پژوهش، مقایسه تداعی های ضمنی و آشکار مربوط به پرخاشگری و اضطراب در نوجوانان پسر دارای رفتار قلدری و بدون رفتار قلدری بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل دانش آموزان پسر ۱۲ تا ۱۹ ساله شهر تهران در مقطع متوسطه اول و دوم بود که تعداد 113 دانشآموز از چهار دبیرستان پسرانه به روش نمونه گیری خوشه ای در سال تحصیلی 1398-99 انتخاب شدند. به منظور شناسایی دانشآموزان با و بدون قلدری، از فرم نامگذاری قلدری همسالان (پکاریک و همکاران، ۱۹۷۶) استفاده شد. برای جمع آوری داده های پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه قلدری ایلینویز (اسپلیج و هالت، ۲۰۰۱)، چک لیست علاِئم بالینی Scl-90 (دراگوتیس، لیپمن و کوی، ۱۹۷۳) و آزمون تداعی ضمنی ( (IATبر اساس مدل گرینوالد و همکاران (۱۹۹۸) جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از آزمون مقایسه میانگین، و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که تفاوت نمرات تداعی ضمنی پرخاشگری و اضطراب در دو گروه با و بدون قلدری معنادار است؛ اما تنها نمرات تداعی آشکار پرخاشگری دو گروه معنادار بود و تداعی اشکار اضطراب در دو گروه تفاوتی نداشت. یافته ها همچنین نشان داد که تداعی آشکار و ضمنی پرخاشگری، و تداعی ضمنی اضطراب میتوانند رفتار قلدری را با اطمینان پیش بینی نمایند (0001/0p≥ ). این نتایج تایید کنندة نقش تداعیهای ضمنی و آشکار در عرصه بالینی است؛ و در شناخت بهتر رفتار قلدری کمک مینماید، تا در تدوین برنامه های آموزشی و مداخله های روانشناختی مورد ملاحظه قرار گیرد.
The aim of this study was to compare the implicit and explicit associations of aggression and anxiety in boy adolescents with and without bullying behavior. The research method was descriptive correlational and its statistical population included 12 to 19 year old male students in Tehran in the first and second secondary school that 113 students were selected by cluster sampling method in the academic year of 2019-2020 In order to identify students with and without bullying, the Peer Bullying Nomination Form (Pekarik et al. 1976) was used. To collect research data, the Illinois Bullying Questionnaire (Espelage, Holt.2001), the Sc-l90 Clinical Symptoms checklist (Derogatis & lipman, Covi.1973), and Implicit Association Test (IAT) (Greenwald et al. 1998) were used. Data were analyzed by using average comparison test and multiple regression analysis. The results showed that the difference in implicit association scores of aggression and anxiety in two groups with and without bullying was significant; But only the explicit association scores of aggression were significant in two groups and the explicit association of anxiety was not different in two groups. Results also showed that explicit and implicit associations of aggression, and implicit association of anxiety can predict bullying behavior with confidence (p≥ 0.0001). These results confirm the role of implicit and explicit associations in the clinical field; and helps to better understand bullying behavior, to be considered in the development of educational programs and psychological interventions.
خلاصه ماشینی:
براي جمع آوري داده هاي پژوهش از پرسشنامه قلدري ايلينويز (اسپليج و هالت ، ٢٠٠١)، چک ليست علائم باليني ٩٠-Scl (دراگوتيس ، ليپمن و کوي، ١٩٧٣) و آزمون تداعي ضمني (IAT) بر اساس مدل گرينوالد و همکاران (١٩٩٨) استفاده شد.
اين نتايج تأييد کنندة نقش تداعيهاي ضمني و آشکار در عرصه باليني است ؛ و در شناخت بهتر رفتار قلدري کمک مينمايد، تا در تدوين برنامه هاي آموزشي و مداخله هاي روان شناختي مورد ملاحظه قرار گيرد.
Yen, Yang, Wang, & Tang.
اگرچه سابقه بررسي ارتباط تداعيهاي آشکار و ضمني طولاني بوده و ادبيات پژوهشي مفصلي براي آن وجود دارد، ولي توجه و کاربرد اين ارتباط در حوزه روان شناسي باليني، موضوعي است که اخيرا موردتوجه قرارگرفته و تحقيقات اندکي درباره آن انجام شده است (روفز و همکاران ٦، ٢٠١١).
Teachman BA, Gregg AP, Woody SR 4.
همان طور که از جدول ٥ مشخص است که هر دو نمرات تداعي آشکار و ضمني متغير پرخاشگري قادر هستند تا به صورت معناداري رفتار قلدري را پيش بيني کنند.
همان طور که پيش تر اشاره شد بر اساس نتايج اين پژوهش ، بين تداعيهاي آشکار پرخاشگري و قلدري رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
اين نتايج همسو با نتايج چالمه (١٣٩٢) است که در پژوهشي نشان داد بين ابعاد قلدري، و زير مقياس هاي پرخاشگري رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.