چکیده:
امروزه دستیافتن به اهداف پایداری از رهیافتهای مهم برای رسیدن به یک شهر آرمانیست که مورد نظر طراحان و برنامهریزان شهری قرار گرفته است. فضاهای شهری باید بتوانند به خواستهها و نیازهای کاربران امروز و فردای خود پاسخگو باشند. تمرکز بر کودک به عنوان حلقه اتصال حال و آیندهی یک شهر، گامی به سوی توسعه پایدار محسوب میشود. از جمله عوامل مهم در طول فرآیند رشد کودک، تعامل سازنده او با محیط پیرامونش است که امروزه با توجه به دغدغهها و مسائل مختلف شهری در اولویتهای بعدیِ طراحی قرار گرفتهاست. ازاینرو آمادهسازی فضای شهری برای حضور کودک، در ارتقاء خلاقیت و تکامل شخصیتی او امری مهم تلقی میشود. در این پژوهش هدف بازخوانی تجارب فضاهای باز پایدار با توجه به نیاز کودکان است. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی است. با مطالعات کتابخانهای و تحلیل محتوای متون، چارچوب نظری پژوهش شامل اصول و کیفیتهای فضای باز پایدار به تفکیک مولفههای مکان پایدار(زیستمحیطی، تجربی-زیباییشناختی و عملکردی) تدوین شد، سپس با انتخاب پرطرفدارترین پارکها و فضاهای باز موفق جهانی، با روش کیفی و تحلیل توصیفی به بررسی و استخراج معیارهای پایداری در هر یک پرداخته شد تا بتواند برای طراحی فضای باز پایدار، متناسب با نیازهای کودک راهگشا باشد. در آخر معیارهای طراحی پایدار شامل «رعایت ملاحظات اقلیمی، تماس با طبیعت، رعایت ملاحظات بصری، نظام بلوکبندی و تودهگذاری، ایمنی و امنیت، محوطهآرایی و مبلمانشهری، توجه به محصوریت و مقاطع عرضی فضاها، رعایت سلسلهمراتب دسترسی، عرصهبندی فضایی و دعوت به مشارکت کودک در کار گروهی و آموزندگی عناصر بازی کودک» معرفی شده است.
Achieving sustainability goals is one of the most important approaches to achieving an ideal city, which has been a priority for designers and urban planners. The city and its urban spaces must be able to meet the demands and needs of their users today and tomorrow. Focusing on the child as a link between the present and the future of a city is a step towards sustainable development. Outdoor features have a direct impact on the formation of the child's personality.One of the important factors during the child's development process is her/his constructive interaction with her/his environment, which today is one of the next design priorities due to various urban concerns and issues. Therefore, preparing the urban space for the presence of the child is considered important in promoting her/his creativity and personality development. The aim of this study is to review the experiences of sustainable open spaces according to the needs of children.The research method is applied in terms of purpose. By library studies and content analysis of texts, the theoretical framework of the research, including the principles and qualities of sustainable outdoor space by components of sustainable location(environmental,experimental-aesthetic and functional components)was formed, then by choosing the most popular successful parks and open spaces in the world, with a qualitative method and descriptive analysis, sustainability criteria were examined and extracted in each of them so that it could be a way to design a sustainable open space tailored to the child's needs.Finally,sustainable design criteria include»observance of climatic considerations of open spaces, contact with nature,observance of visual considerations and blocking and massing system,safety and security,landscaping and urban furniture,attention to the confinement and transverse sections of spaces,observance of hierarchy Access,spatial zoning and invitation to the child's participation in group work and teaching the elements of child play«is introduced.