چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مولفههای ذهنآگاهی بر نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلیسینا همدان بود که 367 دانشجو به شیوۀ نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی از میان آنها انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای تعللورزی تحصیلی Solomon & Rothblum, 1984))، نشخوار فکریYousefi, 2008))، مقیاس پنج وجهی ذهنآگاهی (Baer et al. , 2006) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که مولفههای ذهنآگاهی قادرند تغییرات نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی را پیشبینی کنند (01/0 p<) و همچنین بین مولفههای ذهنآگاهی با نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی رابطۀ معناداری وجود دارد (01/0 p<). بر اساس نتایج پژوهش، ذهنآگاهی باعث عدم محوریت ذهن فرد نسبت به الگوهای فکری تکراری و کاهش نشخوار ذهنی میگردد و با نگه داشتن ذهن فرد در زمان حال از به وجود آمدن تعللورزی در انجام کارها جلوگیری میکند. نشخوار فکری نیز با مرور افکار ذهنی بیفایده، انگیزۀ انجام بهموقع کارها را گرفته و باعث تعللورزی میشود.
The purpose of this study was to determine the effect of mindfulness components on rumination and academic procrastination. The research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of all undergraduate students of Bu Ali Sina University in Hamedan. 367 students were selected by stratified random sampling method. Academic procrastination questionnaire (Solomon & Rothblum, 1984), Rumination scale (Yousefi, 2008), five-dimensional mindfulness scale (Baer et al., 2006) were used for data collection. The data were analyzed using multivariate regression analysis. The results showed that the components of mindfulness are able to predict the rumination and academic procrastination changes (p<0.01) and also showed there was significant relationship between the components of mindfulness with rumination and procrastination (p <0.01). According to the results of the study, mindfulness reduces one's mind to repetitive patterns of thought and reduces rumination, and by keeping one's mind present, it prevents procrastination in doing things. Rumination, by reviewing useless mental thoughts, reduces the incentive to do things in timly manner and causes procrastination
خلاصه ماشینی:
نتایج به دست آمده نشان داد که مؤلفههای ذهنآگاهی قادرند تغییرات نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی را پیشبینی کنند (01/0 p واژههای کلیدی: ، مؤلفههای ذهنآگاهی، نشخوار فکری، دانشجویان تعللورزی تحصیلی The efectiveness of mindfulness components on rumination and academic procrastination in students of Bu-Ali Sina university Abolghasem Yaghoobi, Ph. D Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, University of Bu-Ali Sina, Hamadan, Iran Fereshteh Motahari fa, M.
دربارۀ ارتباط ذهنآگاهی با نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی پژوهشهای مختلفی انجام شده که به اختصار به آنها اشاره میشود: ربکا و چونگا و ملودی Rebecca, Cheunga & Melody, 2019)) و اکرت،ابرت،لهر،سیلند و برکینگ (Eckert, Ebert, Lehr, Sieland & Berking, 2016) در پژوهشهای خود نشان دادند که بین ذهنآگاهی و تعللورزی رابطۀ معناداری وجود دارد.
حال با توجه به اهمیت متغیرهای نشخوار فکری و تعللورزی در زمینۀ فردی و تحصیلی دانشجویان، این پژوهش به دنبال شناسایی تأثیر مؤلفههای ذهنآگاهی (عمل همراه با آگاهی و هوشیاری، مشاهده، غیرقضاوتی بودن به تجربۀ درونی، توصیف، غیر واکنشی بودن) بر نشخوار فکری و تعللورزی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه بوعلیسینا بود و درآن راستا فرضیههای زیر طراحی شد: 1.
ضرایب استانداردو همبستگی تفکیکی مؤلفههای ذهنآگاهی بر نشخوارفکری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به اطلاعات جدول 5، ضرایب همبستگی بین متغیرهای مشاهده (556/0-)، توصیف (563/0-)، عمل همراه با آگاهی و هوشیاری (615/0-)، غیرقضاوتی بودن به تجربۀ درونی (560/0-) و غیر واکنشی بودن (560/0-) با نشخوار فکری همگی در سطح 01/0 معنادارند.