چکیده:
افزایش روز افزون جمعیت باعث شده است که نیازهای آبی در بخشهای آب شرب، صنعت وکشاورزی افزایش یابد. این شرایط نیاز به اعمال راه کارهایی مؤثر، برای مدیریت بهینه وکارآمد آب با لحاظ مسائل مختلف مانند ارزش آب و مباحث اقتصادی دارد. بنابراین این مقاله یک متدولوژی برای تخصیص بهینه منابع آب در بین نیازهای شرب، کشاورزی و صنعت در استان قم پیشنهاد گردیده است. به دلیل مشکل کم آبی در این استان، آب انتقالی از سرشاخۀ دز برای این استان در نظر گرفته شده است که در مدل مورد نظر لحاظ شده است. در متدولوژی پیشنهادی، از الگوریتم بهینهسازی PSO و تابع هدف مجموع نسبت سود به میزان مصرفهای مختلف استفاده گردیده است. مدل تخصیص در دو حالت، بدون در نظر گرفتن اولویتها و آب انتقالی و در حالت دوم با در نظر گرفتن این موارد اجرا شده است. اولویت کاربران نیز از دو دیدگاه ارزش آب و مدیریت استراتژیک، بررسی گردیده است. براساس نظر کاربران و تحلیل آماری لازم برای هر یک از نیازها، وزن اولویتها تعیین و در مدل بکار گرفته شده است. نتایج نشان دهنده میزان موثرتری از تأمین نیازها در دیدگاه مدیریت استراتژیک و دیدگاه ارزش آب میباشد.
Abstract Increasing of population is caused that water demands in domestic, industry and agriculture sectors are raised. This situation is needed implementing effective decisions to achieve optimal water allocation considering inter basein water transfer, water value and economical issues. This research presents a methodology for optimal water allocation with considering transferred water and users utilities in Qom province. Qom is located in drought area of Iran. In the proposed methodology, Particles Swarm Optimization (PSO) optimization model has been used for optimizating sum of benefit ratio to water allocated amount as goal function. This methodology has been developed in two cases; with and without considering transferred water and users utilities. In the second case, utilities of stackeholdes are considered in two concept: Water value and Strategic management. According to experts’ estimations, for defferent demands some weights of priority have been estimated. The results show better allocation in strategic management and water value concepts.