چکیده:
گردشگری یکی از عوامل مؤثر درسکونتگاه های روستایی میباشد که توسعه آن نقش مهمی در متنوع سازی اقتصاد روستایی داشته و میتواند اثرات و پیامدهای اقتصادی مختلفی را به همراه داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش گردشگری در تحولات اقتصادی روستاهای هدف گردشگری شرق استان گیلان در دهه اخیر است. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بخش عمدهای از دادههای آن بر اساس مطالعات میدانی صورت گرفته است. نتایج نشان میدهد که دهه اخیر (1395-1385) گردشگری در زمینه اقتصادی اگرچه سبب اثرات و پیامدهای مثبت همچون افزایش فرصتهای شغلی، افزایش سطح درآمد ساکنان روستا و سرمایه گذاری در این روستاها شده اما اثرات و پیامدهای منفی اقتصادی از قبیل افزایش قیمت کالاها و خدمات، فصلی بودن مشاغل مربوط به گردشگری، بالارفتن قیمت زمین، کاهش شاغلین و رکود فعالیتهای مربوط به کشاورزی در فصول گردشگری را به همراه داشته است. نتایج همچنین نشان دادند در بخشهای خدماتی و رفاهی روستای حسن سرا با داشتن 5 هتل، 8 رستوران و 15 سوپرمارکت بهترین عملکرد را در بین سایر روستاها داشته و همچنین بیشترین رشد قیمت زمین در دهه اخیر نیز مربوط به روستای مذکور بوده که این امر علاوه بر واقع شدن این روستا در منطقه ساحلی، ناشی از موقعیت استراتژیک این روستا در مسیر اصلی گیلان به مازندران و همچنین نقطه اتصال نواحی جلگهای به منطقه گردشگری اشکورات میباشد. همچنین روستای سفیدآب نیز به دلیل محدودیت اراضی ضعیفترین عملکرد را در بین تمامی روستاهای مورد مطالعه داشته است.
Abstract Tourism is one of the effective factors in rural settlements so that its development has an important role in diversifying the economy of villages and can have different economic impacts and consequences. The purpose of this study was to investigate the role of tourism in the economic developments of villages in the eastern province of Gilan in the last decade. The method of this study is descriptive-analytical, in which most of data is based on field studies. The results show that economic tourism in the last decade (2006-2016) has positive effects and outcomes such as increasing job opportunities, increasing the level of income of villagers and investing in these villages, but negative economic consequences and impacts such as increasing the price of products and services, the seasonality of tourism-related businesses, rising land prices, job losses, and the recession of agricultural activities in the seasons of tourism. The results also showed that in the services and welfare areas of Hassan Sara village, which has 5 hotels, 8 restaurants and 15 supermarkets, has the best performance among other villages, and also the highest growth of land prices in the last decade. This caused by the location of this village in the coastal zone and the strategic position of this village in the main route of Gilan to Mazandaran, as well as the point of connecting the plain areas to the Ashkourat tourism region. In addition, Sefidab village has had the weakest performance among all studied villages.