چکیده:
خلق ارزش، شاخص اصلی در فرآیند کارآفرینی است اما در آموزههای مکتب ایرانی– اسلامی بر خلاف مکاتب مادیگرایانه، منظور از خلق ارزش، صرفاً ارزش اقتصادی نبوده بلکه معطوف به ارزشهای دینی و اجتماعی میباشد. در این شرایط، کارآفرینی ارزشی با ویژگی جهادی و با هدف رفع فقر و آبادانی مناطق کمتر توسعهیافته شکل میگیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی است که با استفاده از روش توصیفی– کیفی و به روش آمیخته اکتشافی انجام شده است. برای دستیابی به این هدف، در مرحله اول با بهرهگیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه با خبرگان منتخب، ابعاد و مولفههای کارآفرینی جهادی استخراجشده و سپس برای غربالگری ابعاد و مولفهها، از روش دلفی فازی در سه مرحله غربالگری، استفاده شد و نهایتاً 39 شاخص براساس دیدگاه خبرگان بهعنوان ابعاد نهایی کارآفرینی جهادی تعیین شدند. خبرگان این پژوهش شامل 20 نفر از صاحبنظران در حوزهی کارآفرینی جهادی-ارزشی و همچنین افرادی بودند که تجربه کارآفرینی جهادی را داشتهاند. سپس برای اولویتبندی ابعاد و طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی، از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری استفاده شد. نتایج نشان میدهد اخلاص و روحیه کارآفرینی جهادی، زیربناییترین بُعد مدل است و بیشترین تأثیر را در ظرفیتسازی در این زمینه دارد. همچنین مولفههای مخاطرهجویی و توفیقطلبی، نگرش کارآفرینی جهادی، آرمانگرایی، فرهنگ کارجهادی، توانایی کارآفرینی جهادی، کنشگری آگاهانه، انگیزههای کارآفرینی جهادی و کارآفرینی اجتماعی، از دیگر ابعاد این مدل بوده و نتیجه نهایی این فرآیند، خلق ارزش کارآفرینی جهادی میباشد.
Value creation is the main indicator in the entrepreneurial process, but in the teachings of the Iranian-Islamic school, unlike the materialist schools, value creation is not only economic value but also focuses on religious and social values. Under these circumstances, value-based entrepreneurship with a jihadist nature is formed with the aim of alleviating poverty and developing less developed areas. according to this the purpose of this study is to design a conceptual framework for jihadi entrepreneurship, which has been done using a descriptive-qualitative by mixed exploratory method. To achieve this goal, in the first stage, using interview with selected experts, dimensions and components of jihadi entrepreneurship were extracted and then to screening the dimensions and components, the fuzzy Delphi method in three stage was used and finally 39 indicators were determined as the final dimensions of jihadi entrepreneurship based on the views of experts. The experts of this study included 20 experts in the field of jihadi entrepreneurship as well as people who had experienced jihadi entrepreneurship. Then, to prioritize the dimensions and design the conceptual framework of jihadi entrepreneurship, the structural-interpretive modeling (ISM) method were used. The results show that the sincerity and spirit of jihadi entrepreneurship is the most fundamental dimension of the model and has the greatest impact on capacity building in this field. Also, the components of risk-seeking and success, jihadi entrepreneurial attitude, idealism, jihadi work culture, jihadi entrepreneurial ability, conscious action, jihadi entrepreneurial motivations and social entrepreneurship are other dimensions of this model and the end result of this process, Creating the value of jihadi entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
طراحی چارچوب مفهومی کارآفرینی جهادی قاسم سوخته سرایی هادی ثنائی پور عبدالغنی رستگار دریافت مقاله : ١٤٠٠/٠٥/٢٤ پذیرش نهایی: ١٤٠٠/٠٨/٢٩ چکیده خلق ارزش ، شاخص اصلی در فرآیند کارآفرینی است اما در آموزه های مکتـب ایرانـی– اسـلامی بـر خـلاف مکاتب مادیگرایانه ، منظور از خلق ارزش ، صـرفا ارزش اقتصـادی نبـوده بلکـه معطـوف بـه ارزش هـای دینـی و اجتماعی میباشد.
برای دست یـابی بـه ایـن هـدف ، در مرحله اول با بهره گیری از مبانی نظری، پیشینه تحقیق و مصاحبه با خبرگان منتخب ، ابعاد و مولفـه هـای کـارآفرینی جهادی استخراج شده و سپس برای غربالگری ابعاد و مولفه هـا، از روش دلفـی فـازی در سـه مرحلـه غربـالگری، استفاده شد و نهایتا ٣٩ شاخص براساس دیدگاه خبرگان به عنوان ابعـاد نهـایی کـارآفرینی جهـادی تعیـین شـدند.
این نوع کارآفرینی، تلاش سازمان های اجتمـاعی بـا اهـداف انتفاعی و غیرانتفاعی است (شاو١، ٢٠٠٤: ١٩٥) و در سال های اخیر، در قالب منبعی مهم برای ایجاد ثروت و ارتقاء ارزش هـای اجتمـاعی، زیسـت محیطـی و فرهنگـی شناسـایی شـده اسـت (اوربـانو و همکاران ، ٢٠١٠: ٥٤).
طیف فازی (هفت درجه ) برای ارزش گذاری شاخص ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} سپس برای سطح بندی و تعیین روابـط بـین مقولـه هـا از روش مـدل سـازی سـاختاری-تفسـیری (ISM) براساس فرآیند زیر استفاده شد و در نهایت تحلیل قـدرت نفـوذ و وابسـتگی بـا اسـتفاده از تکنیک (MICMAC) انجام شد و چارچوب کارآفرینی جهادی طراحی شد.
Waqf as a Social Entrepreneurship Model in Islam, International Journal of Business and Management, 5(7), 179-186.
Journal of Social Entrepreneurship, 1(l), 54-69.