چکیده:
این مقاله به تبیین جایگاه هامارتیا در نسبت بین نظریه ی تراژدی (در رساله ی فن شعر) و فلسفه ی اخلاق (در رساله ی اخلاق نیکوماخوس) نزد ارسطو پرداخته است. هامارتیا در رساله ی اخلاق نیکوماخوس کنشی است انتخاب گرانه که در آن قاعده ی حد وسط رعایت نشده باشد. در رساله ی فن شعر نیز به ویژگی های نوعی از هامارتیا به مفهوم نوعی خطای اخلاقی که قهرمان تراژدی مرتکب می شود، پرداخته شده است. این پژوهش به این سوالات پاسخ داده که اولا هامارتیا با دگرگونی های بخت که تحت اضطرار سلب خیرهای بیرونی برای قهرمان تراژدی رخ می دهد چه نسبتی در فن شعر و اخلاق نیکوماخوس دارد. ثانیا هامارتیا در فن شعر و در نسبت با اخلاق نیکوماخوس چگونه تناقض میان فعالیت انتخاب گرانه ی قهرمان تراژدی را با سلب خیرهای بیرونی از وی حل می کند و ثالثا چگونه هامارتیای تراژیک می تواند در نسبت با اخلاق نیکوماخوس تناقض میان فصول مختلف فن شعر (به خصوص فصل های سیزدهم و چهاردهم) را در مورد نوع برتر تراژدی رفع کند؟ نتیجه ی مقاله نشان می دهد که هامارتیای تراژیک نوعی از هامارتیاست که در آن قهرمان یا کنشی انتخاب گرانه را مرتکب می شود که در آن حد وسط رعایت نشده است یا در آستانه ی ارتکاب این کنش از انجام آن سر باز می زند. اما در هر دو حالت، چون کنش، ناشی از یک قهرمان فضیلت مند است که در فضایی از اضطرار ناشی از سلب خیرهای بیرونی به آن دست زده یا در آستانه ی دست زدن به آن بوده است، کنش وی هرچند ممکن است وی را برای مدتی از مسیر سعادت دور کند، اما اصل فضیلت مند بودن وی را مردود نمی کند. این پژوهش، پژوهشی کیفی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است و از داده های کتابخانه ای برای مجموعه ی توصیف ها و تحلیل های خود بهره جسته است.
This article is explained the position of Hamartia in the relationship between the theory of tragedy (in the treatise of Poetics) and the philosophy of ethics (in the treatise of Nicomachean ethics) by Aristotle. In Nicomachean ethics, Hamartia is a selective act in which the middle ground is not observed. Poetics also deals with the characteristics of a kind of Hamartia in the sense of a kind of moral error committed by the hero of a tragedy. This research has answered the questions that, first of all, what is the relation between Hamartia and the changes of fortune that occur under the urgency of depriving the outside good for the hero of the tragedy, in Poetics and Nicomachean ethics. Secondly, in Poetics and in relation to Nicomachean ethics, how does Hamartia resolve the contradiction between the selective activity of the tragedy hero by depriving him of external goodness, and thirdly, how tragic Hamartia can, in relation to Nicomachean ethics, resolve the contradiction between different chapters of poetry (especially the chapter Thirteenth and fourteenth) about the superior type of tragedy? The conclusion of the article shows that tragic hamartia is a type of hamartia in which the hero commits a selective act in which the middle ground is not observed or refuses to do so on the verge of committing this act. But in both cases, because the action is due to a virtuous hero who has committed it in an atmosphere of urgency due to the deprivation of external goodness, or has been on the verge of committing it, although his action may take him away from the path of happiness for a while, it does not reject the principle of his virtue.
This research is a qualitative research of descriptive-analytical type and has used library data for its collection of descriptions and analyses.