چکیده:
هدف از پژوهش تحلیل محتوای کتاب های تفکروسبک زندگی دوره متوسطه اول از منظر تربیت اخلاقی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی، جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کتاب های تفکر وسبک زندگی دوره اول متوسطه بود. کل کتابها به عنوان نمونه، مورد تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوا مبتنی بر روش ویلیام رومی است که بر اساس مبانینظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تایید شد. پایایی سیاهه تحلیل محتوا، توسط دو تحلیلگر انجام شد. ضریب همبستگی بین دو تحلیل مستقل، 79/ 0 بود. واحد مطالعه درس های کتاب، واحد تجزیه و تحلیل متن، پرسش و تصویر کتاب است که بر اساس مقوله های فعال و غیر فعال تحلیل و ضریب درگیری مشخص شد. یافته های پژوهش نشان داد، تصاویر کتاب تفکر وسبک زندگی پایه هفتم با ضریب درگیری 23/ 0و تفکروسبک زندگی پایه هشتم با ضریب درگیری 71/ 0، ضریب درگیری پایینی داشتند. ضریب درگیری متن 137/ 0 که حاکی از غیرفعال و غیرپویا بودن متن کتابهای تفکر وسبک زندگی است، در نتیجه تصاویر و متن زمینه را برای فعالیت فراهم نمی کند. همچنین پرسشهای تفکر وسبک زندگی پایه هفتم با ضریب درگیری 4 وتفکر وسبک زندگی پایه هشتم42/ 2 بیشترین ضریب درگیری را دارد.
The purpose of this study was to analyze the content of the books of thinking and life style of the first high school from the perspective of moral education. Descriptive-analytical research method, the study population in this study was books of thinking and lifestyle of the first year of high school. All books were analyzed as samples. The data collection tool is a content analysis list based on the method of William Rumi, which was prepared based on theoretical principles and its validity was confirmed by experts in educational sciences. Content analysis list reliability was performed by two analysts. The correlation coefficient between the two independent analyzes was 0.79. The unit of study of book lessons is the unit of text analysis, question and image of the book, which was determined based on active and inactive categories of analysis and coefficient of involvement. Findings showed that the images of the seventh grade thinking and lifestyle book with a coefficient of involvement of 0.23 and the eighth grade thinking and lifestyle with a coefficient of involvement of 0.71 had a low coefficient of involvement. The text engagement coefficient of 0.137, which indicates that the text of thought and lifestyle books is inactive and dynamic, therefore does not provide images and text for the activity. Also, the questions of thinking and lifestyle of the seventh grade with a coefficient of involvement of 4 and the thinking and style of life of the eighth grade with 2.42 have the highest coefficient of involvement.
خلاصه ماشینی:
حسینی (١٣٩٠) در پژوهش خود با عنوان "بررسی میزان توجـه بـه مولفـه هـای تربیـت اخلاقی در کتابهای علوم انسانی سال سوم متوسطه " این طور نتیجه گیری کرده اسـت کـه از میان دروس سال سوم رشته انسانی درس دین وزندگی با٠/٩٧ بیشترین درصد پـرداختن بـه مولفه های تربیت اخلاقی را دارا بوده واز میان ابعاد شـناختی،عاطفی و عملکـردی آمـوزش تربیت اخلاقی در برنامه های درسی مورد تحلیل ، بیشتر به بعد شناختی توجه شده است .
سؤال اول : آیامیزان به کارگیری شیوه ی ارائه ی فعال در متن کتاب هـای تفکـر وسـبک زندگی پایه هفتم از لحاظ پرداختن به مولفه های تربیت اخلاقـی بـر اسـاس تکنیـک ویلیـام رومی در حد مطلوبی قرار دارد؟ جدول شماره ١ مربوط به داده های تحلیل محتوای متن کتاب تفکر وسبک زندگی پایـه هفتم است .
سؤال سوم : آیاپرسشهای کتاب تفکر وسبک زندگی پایـه هفـتم دوره اول متوسـطه ، بـه شیوه ی فعال براساس روش ویلیام رومی ارائه شده است ؟ جدول (٣): داده های تحلیل محتوای پرسش های کتاب تفکر پایه هفتم )به تصویرصفحه مراجعه شود) باتوجه به ضریب درگیری به دست آمده در خصوص پرسش ها ، این ضریب درگیـری، بیشتر از ضریب تعیین شـده توسـط ویلیـام رومـی یعنـی ٠/٤ تـا ١/٥ قـرار دارد، در نتیجـه پرسش های کتاب تفکر و سبک زنـدگی در سـال تحصـیلی ٩٨-١٣٩٧ پرسـش هـای فعـال وپویاست .
سؤال ششم : آیاپرسشهای کتاب تفکر وسبک زندگی پایه هشـتم دوره اول متوسـطه ، بـه شیوه ی فعال براساس روش ویلیام رومی به مولفه های تربیت اخلاقی پرداخته اند یا خیر؟ جدول شماره (٦) مربوط به داده های تحلیل محتـوای پرسشـهای کتـاب تفکـر وسـبک زندگی پایه هشتم است .