چکیده:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد نوآورانه با توجه به نقش میانجی فرهنگ و راهبرد نوآوری است. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش انجام آن، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان و مدیران بانک توسعه تعاون (ادارات مرکزی و مدیریت شعب تهران) به تعداد 316 نفر است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 173 نفر تعیین و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش رهبری تحولآفرین از پرسشنامه بس و اولیو (1994) و برای سنجش عملکرد نوآورانه، فرهنگ و راهبرد نوآوری از پرسشنامه ساتایاراکسا و بونیت (2018) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به روش محتوایی و صوری و پایایی آنها با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که رهبری تحولآفرین اثر مستقیم و معنادار بر فرهنگ نوآوری (با ضریب 58/0)، راهبرد نوآوری (با ضریب 53/0) و عملکرد نوآورانه (با ضریب 64/0) دارد. همچنین تاثیر غیرمستقیم رهبری تحولآفرین از طریق فرهنگ نوآوری (با ضریب 298/0) و راهبرد نوآوری (با ضریب 360/0) بر عملکرد نوآورانه و تاثیر مستقیم فرهنگ و راهبرد نوآوری بر عملکرد نوآورانه (بهترتیب با ضرایب 47/0 و 68/0) نیز تایید شد. نتیجهگیری: با توجه به تغییرات روزافزون صنعت بانکداری، ارتقای عملکرد نوآورانه بانکها به موجب بهکارگیری سبک رهبری تحولآفرین و تقویت فرهنگ نوآوری و تدوین و اجرای راهبردهای نوآوری میتواند راهکار مناسبی برای سازگاری با این تغییرات و همچنین پاسخ مناسبی به درخواستهای متغیر و متنوع مشتریان باشد.
Context and purpose: The study purpose is to investigate the impact of transformational leadership on innovative performance with mediating roles of culture and strategy innovation.Methodology: The present study is applied research and in terms of its nature and method is descriptive-correlational. The statistical population includes 316 employees of Cooperative Development Bank (central offices of Tehran branches). The sample size was 173 based on Cochran's formula and were selected by stratified random sampling method. The Bass and Avolio (1994) questionnaire was used to assess transformational leadership, and the Sattayaraksa and Bonit (2018) questionnaire to assess innovative performance, culture and innovation strategy. The validity of questionnaires was confirmed by content method and their reliability was confirmed by Cronbach's alpha test. Structural equation modeling has been used to analyze the data.Findings: The research findings showed that transformational leadership has a direct and significant effect on innovation culture (with 0.58 coefficient), innovation strategy (with 0.53 coefficient) and innovative performance (with 0.64 coefficient). Also, the indirect impact of transformational leadership through innovation culture (with 0.298 coefficient) and innovation strategy (with 0.360 coefficient) on innovative performance and the direct impact of culture and innovation strategy on innovative performance (with coefficients 0.47, and 0.68) were also confirmed.Conclusion: Due to the increasing changes in the banking industry, promoting the innovative performance of banks by applying a transformational leadership style and strengthening the culture of innovation and implementing innovation strategies can be a good way to adapt to these changes and respond to diverse customer requests.