چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی دانشکدههای فنی و حرفهای استان مرکزی بر اساس شاخصهای شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام گرفت. روش: روش تحقیق توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری شامل مدیران گروه، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشکدههای فنی و حرفهای استان مرکزی میباشند که با توجه به محدود بودن افراد جامعه، نمونهگیری انجام نشده و همه افراد جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته میشوند. جهت جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تحلیل یافتههای پژوهش، از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شده است. و برای تعیین اعتبار و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. به منظور تجزیه و دادهها از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده، وضعیت دانشکدههای فنی و حرفهای استان مرکزی در همه ابعاد آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اعتبارات و امکانات متوسط ارزیابی شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، دانشکدهها میتوانند جهت برنامه ریزی برای تغییرات و تحولات لازم از آن استفاده نمایند.
This research was conducted with the aim of evaluating the technical and vocational schools of Markazi province. The research method is descriptive-survey. The statistical population consists of group managers, faculty members and employees of the provincial technical and vocational colleges. Due to community constraints, sampling is not done and all people in the community are considered as examples. A questionnaire was used to collect the required information and analyze the findings. In this research, content validity was used to determine the validity of the questionnaire. Cronbach's alpha method was used to determine validity and reliability. SPSS software was used to analyze data. According to the results, the status of the technical and vocational university of Markazi province has been medium evaluated in all aspects of educational, research, student, cultural, credit and facilities. SPSS software was used to analyze data. According to the results, the status of the technical and vocational university of Markazi province has been medium evaluated in all aspects of educational, research, student, cultural, credit and facilities.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: با توجه به نتايج به دست آمده ، وضعيت دانشکده هاي فني و حرفه اي استان مرکزي در همه ابعاد آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي، اعتبارات و امکانات متوسط ارزيابي شده است .
در بعد پژوهشي ، دانشکده فني و حرفه اي اميرکبير اراک در زمينه شاخص هاي تقويت ارتباطات علمي بين مراکز دانشگاهي در امر پژوهش ، فراهم نمودن بسترهاي لازم براي گسترش تحصيلات تکميلي، ايجاد مراکز مشاوره پژوهشي در دانشگاه ها براي راهنمايي و کمک به اساتيد تازه کار داراي نقطه ضعف مي باشد و در مورد بقيه شاخص هاي مورد ارزيابي در بعد پژوهشي متوسط ارزيابي شده است .
در بعد اعتبارات و امکانات ، از بين شاخص هاي مورد ارزيابي، دانشکده فني و حرفه اي اطهر اراک در مورد شاخص کيفيت ارزيابي مديريت از امور دانشگاه و بهره وري از نتايج آن داراي نقطه ضعف بوده و در بقيه شاخص ها، متوسط ارزيابي شده است .
در بعد اعتبارات و امکانات ، از بين شاخص هاي مورد ارزيابي، دانشکده فني و حرفه اي ساوه در مورد شاخص نحوه عملکرد مديريت در جذب اعتبارات عمراني متوسط ارزيابي شده و در بقيه شاخص ها، داراي نقطه قوت مي باشد.
با توجه به نتايج به دست آمده ، وضعيت دانشکده هاي فني و حرفه اي استان مرکزي در همه ابعاد آموزشي، پژوهشي، دانشجويي، فرهنگي، اعتبارات و امکانات متوسط ارزيابي شده است .