Background and Objectives: Proper teaching method is one of the most important foundations of quality education. Many educational psychologists and educators believe that the learning situation should be organized in such a way that each student acts according to his or her ability. The aim of this study was to compare the effectiveness of inductive, exploratory, cooperative, synectics and traditional education on students' creativity.
Methods: The present study was a quasi-experimental study with using a pretest-posttest design with experimental and control groups. The statistical population of the present study included all sixth grade elementary students in Saravan in the year 2021-2022. From the Statistical population, 100 students in 5 classrooms were selected as experimental groups and control groups by simple random method. The experimental groups were trained for 12 sessions. The Torrance Form (b) Creativity Test was taken from all groups in the pre-test and post-test stages. The Analysis of covariance Test was used to analyze the data.
Findings: The results showed that in the post-test stage, inductive, exploratory, cooperative and novel methods compared to the traditional method cultivate students' creativity, but in the pair comparison, no difference was observed between the methods.
Conclusion: Effective implementation of curricula and training requires the provision of platforms and the use of appropriate tools. Each teaching method is like a double-edged sword that is suitable for some purposes and unsuitable for others.
University Of Tabriz
Abstract
خلاصه ماشینی:
هدف اين پژوهش مقايسه اثربخشي آموزش به روش استقرايي، کاوشگري ، همياري ، بديعه پردازي و سنتي بر ميزان خلقيت دانش آموزان مي باشد.
يافته ها: نتايج نشان داد در مرحلٔە پسآزمون روشهاي استقرايي، کاوشگري ، همياري و بديعه پردازي در مقايسه با روش سنتي باعث پرورش خلقيت دانش آموزان مي شود ولي در مقايسه جفتي تفاوتي بين روش ها مشاهده نگرديد.
نتايج پژوهش زارعي زوارکي و همکاران )١٣٩١( نشان داد که روش تدريس بديعه پردازي در مقايسه با روشهاي سنتي در درس زبان انگليسي تأثير بيشتري در پرورش خلقيت دانش آموزان دارد.
بنابراين مسئله پژوهش اين است که آيا بين اثربخشي روش هاي تدريس استقرايي، کاوشگري، همياري، بديعه پردازي بر خلقيت دانش آموزان تفاوتي وجود دارد؟ روش پژوهش با توجه به فرضييههاي پژوهش، مناسيبترين روش تحقيق، روش نيمه آزمايشيي و با به کارگيري طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروههاي آزمايشي و کنترل است )جدول ١(.
يافتههاي پژوهش حاضر نشان داد که روش تدريس استقرايي نسبت به روش سنتي بهطور قابلملحظه و معناداري باعث افزايش ميزان خلقيت دانش آموزان گروه آزمايششده است.
يافتههاي پژوهش حاضر همچنين نشان داد که روش تدريس کاوشگري نسبت به روش سنتي بهطور قابلملحظه و معناداري باعث افزايش ميزان خلقيت دانش آموزان گروه آزمايششده است.
يافتههاي پژوهش نيز نشان داد که روش تدريس همياري نسبت به روش سنتي بهطور قابلملحظه و معناداري باعث افزايش ميزان خلقيت دانش آموزان گروه آزمايششده است.
يافتههاي پژوهش حاضر همچنين نيز نشان داد که روش تدريس بديعه پردازي نسبت به روش سنتي بهطور قابلملحظه و معناداري باعث افزايش ميزان خلقيت دانش آموزان گروه آزمايششده است.