چکیده:
هدف،از این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش مدیریت هیجان به شیوه مشاوره گروهی الیس بر بهداشت روان و عملکرد ورزشی بانوان تیم ملی دوچرخهسواری ایران بوده است.
روش: طرح پژوهش نیمهآزمایشی، پیشآزمون – پسآزمون و جامعه آماری این تحقیق، شامل تمامی بانوان دوچرخهسوار بود که در حدود 700 نفر را شامل میشد؛ از بین بانوان دوچرخهسوار تیم ملی در اردو که برای شرکت در مسابقات دبی برگزیده شده بودند، با تأکید بر مفروضه تحقیقات نیمهآزمایشی، یک گروه آزمایش 15 نفری و یک گروه کنترل 15 نفری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق حاضر، پرسشنامه ویژگیهای شخصیتی چندوجهی مینهسوتا (MMPI-2RF) بود و برگه ثبت رکوردهای دوچرخهسواران جهت بررسی عملکرد استفاده شد. مدل آماری، تحلیل کواریانس بود که با حذف اثر پیشآزمون، اثربخشی آموزش مدیریت هیجان بر بهداشت روان و عملکرد ورزشی بانوان تیم ملی دوچرخهسواری ایران مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که: آموزش مدیریت هیجان منجر به کاهش نمرات گروه آزمایش در شاخصهای نارسایی هیجانی/ درونیسازی، نارسایی در تفکر ضعف روحیه، شکایات جسمانی، هیجانات مثبت پایین، عقاید آزار دیدن، فعال بودن بسیار بالا و هیجانات مختل کننده شد.
The aim of this study was to effectiveness of emotion management Instruction practices of group counseling Ellis on Mental Health and Athletic Performance Cycling Women's National Team of Iran. The research design is descriptive of the type of survey. Research methods, quasi-experimental design, the pretest and posttest are and a control group of 15 subjects were enrolled. Gauges research, Personality questionnaire Multiphasic Minnesota Personality-2 Restructured Form (MMPI-2RF) is the first time in 1938 by McCain Lee and Hth He called the MMPI-2, the world was presented in this paper, in order to Mental Health Survey was used. Also, check records cyclists who are used to evaluate performance. Statistical modeling study, analysis of covariance is that the removal of the pre-test, the effect of education on mental health and emotional management team cycling performance Sport Iranian women were studied. Finally, the research findings showed that: Hyjanmnjr Management training to reduced scores on indices of alexithymia group / internalization, Thought Dysfunction, Demoralization, Somatic Complaints, low positive emotions, Ideas of Persecution, Hypomanic Activation, and Dystunctional Negative Emotions.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي آموزش مديريت هيجان به شيوه مشاوره گروهي اليس بر بهداشت روان و عملکرد ورزشي بانوان تيم ملي دوچرخه سواري ايران نجمه غلامشاهي ١، علي دلاور٢، کامبيز کامکاري ٣، شهره شکرزاده 4 چکيده در اين تحقيق ، به بررسي اثربخشي آموزش مديريت هيجان به شيوه مشاوره گروهي اليس بر بهداشت روان و عملکرد وزشي بانوان تيم ملي دوچرخه سواري ايران پرداخته شد و سوال اصلي تحقيق بدين ترتيب تدوين گرديد که آيا آموزش مديريت هيجاني بر عملکرد ورزشي و بهداشت رواني بانوان دوچرخه سوار تيم ملي تأثير دارد؟ روش پژوهش حاضر، طرح نيمه آزمايشي، پيش آزمون – پس آزمون و جامعه آماري اين تحقيق ، تمامي بانوان دوچرخه سوار بودند که در حدود ٧٠٠ نفر را شامل ميشد؛ از بين بانوان دوچرخه سوار تيم ملي در اردو که براي شرکت در مسابقات دوبي برگزيده شده بودند، با تأکيد بر مفروضه تحقيقات نيمه آزمايشي، يک گروه آزمايش ١٥ نفري و يک گروه کنترل ١٥ نفري انتخاب شدند.
تدوين برنامه هاي آموزشي روانشناسي ورزشي براي ورزشکاران دوچرخه سواري از مهمترين دستاوردهايي است که به عنوان بازده نهايي پژوهش حاضر شناخته ميشود و از طريق شيوههاي نوين مشاوره و روانشناختي افزايش عملکرد و بهداشت رواني فراهم ميشود؛ زيرا سازههاي روانشناختي مورد بررسي به صورت مستقيم و غيرمستقيم ، عملکرد ورزشکاران را تحت تأثير قرار ميدهد.
M, Williams (ed), Applied Sport psychology: Personal Growth to Peak Performance (pp.
s(2003) personality profiles of Iditasport Ultra-Marathon participants , journal of applied sport psychology,15:256-261 Martinez, Richard Jon, (2001), Competitive conformity effects on performance: Entrepreneurship and radicality in firms competitive profiles, Texas A & M University.