چکیده:
هدف: نهادهای آموزشی هموراه بدنبال عوامل اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی نسل جوان جامعه میباشند. در این میان درگیری تحصیلی یکی از مفاهیمی است که توجه پژوهشگران زیادی را به خود جلب نموده است. هدف پژوهش حاضر بررسی سهم هر یک از مولفههای ابعاد شخصیت ونیازهای اساسی روانشناختی بر درگیری تحصیلی دانشجویان بود.
روش: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر (100 نفر زن و 100 نفر مرد) از دانشجویان دانشگاه خوارزمی در سال تحصیلی 96-95 بود که به روش تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند. پرسشنامههای ابعاد شخصیت (کاستا و مک کری، 1992)، نیازهای اساسی روانشناختی (دسی و رایان، 2000) و درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391) را تکمیل نمودند. تجزیه تحلیل دادهها به روش رگرسیون گام به گام انجام شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان دادند که در بین مولفه های ابعاد شخصیت تنها دو مولفه مسئولیت پذیری و روان آزرده خویی (جمعا 21 درصد) و نیز در بین مولفه های نیازهای اساسی روانشناختی دو مولفه خودمختاری و شایستگی (جمعا 3/19 درصد) در پیشبینی درگیری تحصیلی دانشجویان سهیم هستند.
نتیجهگیری: نیازهای اساسی روانشناختی در محیطهای آموزشی و خانواده میتوانند بر انگیزش درونی و در نتیجه انجام تکالیف مدرسه و درگیری تحصیلی یادگیرندگان اثر موثر باشد.
Purpose: Higher educational institutions are looking for factors influencing the educational achievement of the younger generation of society. In this context, academic engagement is one of the concepts that attracted the attention of many scholars. The purpose of this study was to investigate the contribution of each of the components of personality dimensions and basic psychological needs to the academic engagement of students. Method: This research was descriptive and correlational and the statistical population of the study consisted of 200 students (100 females and 100 male) from Kharazmi University students in the academic year of 1995-96. They were selected by stratified random sampling method. Personality dimension questionnaires (Costa and McCarey, 1992) completed the basic psychological needs (Deci and Ryan, 2000) and academic engagement (Zarang, 1391). Data analysis was done by stepwise regression method. Findings: The findings of this study showed that among the components of personality dimensions, only two components of responsibility and mental disorder (in total 21%), as well as among the components of the basic psychological needs of the two components of autonomy and competence (total of 3 / 19%) share the prediction of students' academic engagement. Conclusion: The basic psychological needs in educational and family environments can be effective on the internal motivation and as a result of school homework and academic engagement of learners.
خلاصه ماشینی:
يافته ها: يافته هاي اين پژوهش نشان دادند که در بين مولفه هاي ابعاد شخصيت تنها دو مولفه مسئوليت پذيري و روان آزرده خويي (جمعا ٢١ درصد) و نيز در بين مولفه هاي نيازهاي اساسي روانشناختي دو مولفه خودمختاري و شايستگي (جمعا ١٩/٣ درصد) در پيش بيني درگيري تحصيلي دانشجويان سهيم هستند.
با توجه به مولفه هاي مختلف درگيري تحصيلي چنين استنباط مي شود که عواملي فراتر از توانايي هاي شناختي براي پيش بيني عملکرد تحصيلي نياز ميباشد که يکي از اين عوامل ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان است که ارتباط نزديکي با درگيري تحصيلي آنها دارد.
Prediction of students' educational engagement based on personality dimensions and basic psychological needs Vida Kabiri1*, Mehdi Arabzadeh2, Ghasem Ghasemi Asl Abstract Purpose: Higher educational institutions are looking for factors influencing the educational achievement of the younger generation of society.
The purpose of this study was to investigate the contribution of each of the components of personality dimensions and basic psychological needs to the academic engagement of students.
Personality dimension questionnaires (Costa and McCarey, 1992) completed the basic psychological needs (Deci and Ryan, 2000) and academic engagement (Zarang, 1391).
Findings: The findings of this study showed that among the components of personality dimensions, only two components of responsibility and mental disorder (in total 21%), as well as among the components of the basic psychological needs of the two components of autonomy and competence (total of 3 / 19%) share the prediction of students' academic engagement.
Key words: personality dimensions, academic engagement, basic psychological needs 1 Graduate Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.