چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خلاقیت و مهارت های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر رودسر و شاغل به تحصیل در سال 1400 بودند. از این جامعه، 150 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های آنلاین (وانگ چانگ، 2002)، پرسشنامه خلاقیت (تورنس،1956) و پرسشنامه مهارت های اجتماعی (ماتسون، 1976) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که مولفه های اعتیاد به بازی های آنلاین بر خلاقیت تاثیر منفی دارد (05/0˂p). مولفه «مشکلات اجتماعی و خلقی» با ضریب 380/0-= β از لحاظ تاثیر گذاری در رتبه اول و مولفه «مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی» با ضریب 305/0-= β از لحاظ تاثیر گذاری در رتبه دوم قرار دارند. به علاوه مولفه های اعتیاد به بازی های آنلاین بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیر منفی دارند (05/0˂p). مولفه «مشکلات اجتماعی و خلقی» با ضریب 274/0-= β از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه اول و مولفه«مشکلات عملکرد تحصیلی و شغلی» با ضریب 271/0-= β از لحاظ تاثیرگذاری در رتبه دوم قرار دارند.
The aim of this study was to investigate the relationship between addiction to online games with creativity and social skills. The statistical population included all female high school students in Rudsar who were studying in 1400. From this community, 150 people were selected by available sampling method. Data collection tools included the Online Game Addiction Questionnaire (Wang Chang, 2002), the Creativity Questionnaire (Torrance, 1956), and the Social Skills Questionnaire (Matson, 1976). SPSS software was used for data analysis. The results of the analysis showed that the components of online gambling addiction have a negative effect on creativity (p˂0.05). The component of "social and mood problems" with a coefficient of β = -0.380 is in the first place in terms of impact and the component of "problems of academic and occupational performance" with a coefficient of β = -0.305 in terms of impact are in the second place. In addition, the components of online game addiction have a negative effect on students' social skills (p˂0.05). The component of "social and mood problems" with a coefficient of β-0.274 is in the first place in terms of effectiveness and the component of "problems of academic and occupational performance" with a coefficient of β -0.270 are in the second place in terms of effectiveness.
خلاصه ماشینی:
رابطه اعتیاد به بازی های آنلاین با خلاقیت و مهارت های اجتماعی The relationship between addiction to online games with creativity and social skills زهرا صادق نیا سلاکجانی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان رامسر، مازندران، ایران Zahra Sadeghnia Salakgani Master of General Psychology, Department of Psychology, Rahman Ramsar Institute of Higher Education, Mazandaran, Iran معصومه ملکی پیربازاری استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان رامسر.
مطالعات نشان داده 75 تا 90 درصد کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه Kuss & Griffiths Addiction to online game Li & Wang Kim Han lee Young Nabucode Griffithsm Wallenius Rimpela Punamaki Lintonent های آنلاین استفاده میکنند و علائم اعتیاد به بازی های آنلاین در 9/11 – 7/2 درصد از بازیکنان قابل مشاهده است (والنیوس 1 ، ریمپلا 2 ، پوناماکی 3 ، لینتونین 4 ، 2009).
مهارت های اجتماعی، مجموعه رفتارهای اکتسابی است که از طریق مشاهده، مدل سازی، تمرین و بازخورد آموخته می شود و دارای ویژگی های زیر است و رفتارهای کلامی و غیر کلامی را در بر می گیرند و پاسخ های مناسب و مؤثر را در بردارند، بیش تر جنبه ی تعاملی داشته، تقویت اجتماعی را به حداکثر می رسانند و بر اساس ویژگی ها و محیطی که فرد در آن واقع شده است، توسعه می یابند و از طریق آموزش رشد می کنند (ع Social skills Dowd & Tierney Vyskoci Lova & Prasko - online game addiction Fernandeza, Serranoa, Gibsonb, & Griffiths Creativity Social Skills Questionnaire فرضیه های تحقیق: بین مؤلفه های اعتیاد به بازی های آنلاین و خلاقیت رابطه وجود دارد..