چکیده:
وقتی سخن از آیندهنگری و چشمانداز به میان میآید، نمیتوان بعد زمان را از بعد مکان تفکیک کرد؛ بنابراین توان تصور این موضوع، مستلزم تصور سیر تطور مستمر و پیامدهای تسلسلی اقدامات از حال تا آینده مورد نظر است؛ لازمه این مهم، برخورداری از استعدادی است که به طورکلی، هوش آیندهپژوهی نامیده میشود؛ هوشی که بر استعداد افراد برای ادراک زمان در حال گذار و مکان در حال تغییر شکل از گذشته تا آینده نامعلوم دلالت دارد. بنابراین، ظرفیت و توانایی ادراک منطق تغییر و تحول و ظرفیت تصور ویژگیهای پایانی سیر تحولات و نیز توان تجزیه و تحلیل تسلسلی پیامدها را مدنظر قرار میدهد. این پژوهش با نگاه بنیادی به دانش آیندهپژوهی تلاش میکند تا با تکیه بر مرور منابع و به شیوه استدلالی، مبانی اولیه در بحث هوش آیندهپژوهی را مطرح کند. بحث و بررسیهای منطقی در این مقاله نشان میدهد هوش آیندهپژوهانه استعدادی ذاتی و در عین حال قابل تجربه و آموزش است که به افراد مهارت آیندهنگری، پیامدپژوهی و بدیلاندیشی داده و به صورت منطقی میتوان انتظار داشت قدرت خلاقیت و نوآوری آنها ارتقاء دهد.
When We speak about vision, especially a national vision, it is not possible to distinguish time from the spatial dimension; Therefore, the ability to conceive of these strategies requires the imagination of the continuous evolution and the consequences of the sequencing of actions from the present to the future; For this purpose, having a talent that in general is called foresight intelligence, is necessary. It is necessary to have such an intelligence for formulating vision. This study, with a fundamental view of futures knowledge, tries to present the basic principles in the discussion of foresight intelligence by relying on reviewing sources and in an argumentative manner. The logical discussions in this article show foresight intelligence is an innate talent that can be experienced and taught at the same time which gives people the skills of foresight, consequentialism and alternative thinking and we can logically expect to enhance their creativity and innovation.
خلاصه ماشینی:
تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٦/١٨ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٩/٢١ چکيده وقتي سخن از آينده نگري و چشم انداز به ميان ميآيد، نميتوان بعد زمان را از بعد مکان تفکيک کرد؛ بنابراين تـوان تصور اين موضوع ، مستلزم تصور سير تطور مستمر و پيامدهاي تسلسلي اقدامات از حال تا آينده مـورد نظـر اسـت ؛ لازمه اين مهم ، برخورداري از استعدادي است که به طورکلي، هوش آينده پژوهي ناميده ميشود؛ هوشي که بر استعداد افراد براي ادراک زمان در حال گذار و مکان در حال تغيير شکل از گذشته تـا آينـده نـامعلوم دلالـت دارد.
بحـث و بررسـيهاي منطقي در اين مقاله نشان ميدهد هوش آينده پژوهانه استعدادي ذاتي و در عين حال قابل تجربه و آموزش است کـه به افراد مهارت آينده نگري، پيامدپژوهي و بديل انديشي داده و به صورت منطقي ميتوان انتظار داشت قدرت خلاقيت و نوآوري آنها ارتقاء دهد.
Future study intelligence 9.
Foresight intelligence منظور از هوش آينده پژوهي، استعداد ورود به آينده و ادراک آن و سير تسلسلي حوادث منجر به آن در زمان حـال اسـت ؛ استعدادي که فارغ از الزامات زمان حال ، امکان ادراک تحولات در حال وقوع را فراهم ساخته ، تفسير حـوادث تسلسـلي را براي افراد ميسر ميسازند.
ک. طاهري عطار، ١٣٨٥؛ ميرزماني، ١٣٨٦؛ نامدار قشقايي، ١٣٨٨؛ هادي شايسته ، ١٣٨٨؛ و مدملي، ١٣٨٩).
مديريت راهبردي اسناد چشم انداز و هوش آينده پژوهي تدوين و تحقق اسناد چشم انداز، مستلزم توجه به سير تسلسلي شکل گيري پديده ها و روابط علت و معلولي احتمالي ميـان آنها، براي بازيابي مستمر مسيرها و راهبردهاي مطلوب است .