چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول طراحی نگارشی و روانشناختی در کتاب درسی ریاضی دوم ابتدایی ازنظر معلمان بود. جنبه نگارشی به بررسی انسجام متن و سطح دشواری مناسب در کتابهای درسی میپردازد و جنبه روانشناختی به اهمیت نظرات روانشناسی رشد، روانشناسی یادگیری و روانشناسی تربیتی و کاربرد آنها در برنامه ریزی درسی اشاره دارد. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجامشده است. کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در شهرهای اصفهان و تهران جامعه آماری این پژوهش میباشند. روش نمونه گیری این پژوهش، به شیوه تصادفی ساده بوده و حجم نمونه این پژوهش در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر است. داده های موردنیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوریشده است. برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیهوتحلیل یافتههای حاصل از پرسشنامه، از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرمافزار SPSS-20 استفادهشده است. بر اساس یافتهها، میزان رعایت اصول نگارشی، از سطح میانگین فرضی 2/25 بالاتر است که نشانگر این است تفاوت معناداری در پاسخدهی افراد وجود نداشته است، اما در حیطه روانشناختی از سطح میانگین فرضی 2/25 پایینتر است که نشانگر این است تفاوت معناداری در پاسخدهی افراد وجود داشته است و نظرات متفاوت بوده است.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠، صفحات ١٦٠-١٤٥ تاریخ وصول : ١٣٩٦/٠٨/٢٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٦/١٠/٠٣ چکیده هدف این پژوهش ، بررسی میزان رعایت اصول طراحی نگارشی و روان شناختی در کتاب درسی ریاضی دوم ابتدایی ازنظر معلمان بود.
اصول طراحی، نگارشی، روان شناختی، کتاب ریاضی، دوم ابتدایی مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ مقدمه امروزه به دلیل گسترش دانش های بشری، تجربه های انسانی، توسعه فناوری، پیشرفت های صنعتی، خدماتی و کشاورزی و ارتباطات سریع جهانی، گرایش به سازمان آموزش وپرورش امری فراگیر و جهانی شده است تا آن حد که یکی از شاخص های مهم رشد هر جامعه را، وسعت دامنه وظایفی میدانند که نظام آموزش وپرورش آن به عهده گرفته است .
در بیشتر مراکز آموزشی به ویژه در آموزش ابتدایی و دوره اول متوسطه تحصیلی مطالب و موضوعات کتاب درسی، محور آموزش و یادگیری رسمی و مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ١٤٦ مدرسه ای را تشکیل میدهد به ویژه اینکه امتحانات و ارزشیابی دانش آموزان اکثراً محدود به کتاب های درسی است (میرزابیگی، ١٦٠:١٣٨٢).
(رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس نتایج جدول ٤، سطح معناداری مشاهده شده در کتاب ریاضی، از سطح خطا ٠/٠٥ بزرگ تر است ؛ بنابراین ، آزمون معنادار نیست ؛ یعنی بین نظرات افراد ازنظر شهر محل خدمت و رشته تحصیلی، در خصوص حیطه نگارشی در کتاب ریاضی تفاوت مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، دوره ششم ، شماره پنجاه و پنجم ، سال ١٤٠٠ ١٥٣ معناداری وجود ندارد و نظرات یکسان هستند.