چکیده:
چنانچه استانداردهای حسابداری بخش عمومی تدوین شده توسط مراجع سیاستگذار در حسابداری از قابلیت درک و خوانایی لازم برخوردار نباشد، بهکارگیری آنها نیز توسط گروههای گوناگون استفادهکننده با مشکل و تناقض مواجه خواهد بود. در این بین، اندازهگیری خوانایی متون یکی از ابزارهایی است که به سنجش درجه پیچیدگی یا دشواری زبانی متن میپردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به شیوه تحلیل محتوا انجام میشود. روشهای اصلی مورد استفاده، شاخص خوانایی فلش و شاخص کلوز هستند که بهمنظور دستیابی به پاسخ سؤالات، بهکار گرفته شدهاند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان، مدرسان حسابداری، حسابداران و حسابرسان فعال که نمونه مورد بررسی، با توجه به فرمول کوکران در سطح خطای پنج درصد، 384 نفر در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد، استاندارد حسابداری شماره هفت (داراییهای نامشهود) با سطح خوانایی 211/28 در دشوارترین سطح و استاندارد حسابداری شماره سیزده (آثار تغییر در نرخ تبدیل ارز) با سطح خوانایی 267/51 در پایینترین سطح (قدری دشوار) قرار دارد. همچنین طبق روش فلش، تمامی استانداردهای حسابداری نتایج بررسیهای صورت گرفته نشان دادند که حسابرسان و مدرسان دارای سطوح بالاتر درک خوانایی از متون استانداردها بودهاند و حسابداران و دانشجویان، درک پایینتری از خوانایی متون استانداردها داشتهاند. همچنین، حسابرسان دارای درک مناسبی از متون استانداردها هستند و برای درک خوانایی استاندارد، برای آنان تفاوتی بین سادهترین و دشوارترین استاندارد وجود ندارد.
If the public sector accounting standards established by policy makers in accounting do not have the necessary intelligibility and readability, their application by various user groups will be difficult and inconsistent. In the meantime, measuring readability of texts is one of the tools used to measure the degree of complexity or difficulty of a text. The study is applied type in terms of goal and the research type is content analysis. Main method used, Flesch readabilitity index and close index that were used to obtain answers to the questions. The statistical population consists of all active students, accounting instructors, accountants and auditors; according to Cochran’s formula at 5% error level, the sample size is set at 384. The result showed that accounting standard No, 7 (intangible assets) with readability level of 28/211 is the most difficult level and accounting standard No, 13 (effects of changes in exchange rates) with readability level of 51/267 is a little difficult. Also according to the Flesch method of all accounting standards, the results of studies showed that auditors and instructors have higher levels of readabilitity comprehension of standards texts and accountants and students have lower levels of readabilitity comprehension of standards texts. Understanding the readabilitity of a standard for them. There is on difference between the simplest and the most difficult standard.