چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی شاخصهای موثر بر کسبوکار آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد میباشد. روش تحقیق در این پژوهش اکتشافی و از منظر هدف، کاربردی است. تحقیق حاضر با رویکرد کیفی انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات نیز به صورت میدانی یعنی انجام مصاحبه و کتابخانهای از طریق بررسی ادبیات پژوهش بود. روش نمونهگیری نیز بهصورت غیرتصادفی میباشد. افراد جامعه مورد مطالعه تحقیق را خبرگان تجربی شامل مدیران و کارشناسان خبره اداره کل آموزش فنیوحرفهای و مدیران و مربیان آموزشگاههای فنیوحرفهای آزاد استان گلستان و نیز خبرگان نظری شامل اساتید دانشگاهی در حوزههای مرتبط تشکیل دادهاند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختار یافته با 25 نفر از خبرگان بود که سرانجام در مصاحبه با خبره 18ام به اشباع رسید. به منظور مشخص نمودن شاخصها، دادههای بهدست آمده از مصاحبهها به روش کدگزاری تجزیه و تحلیل گردیدند. پس از آن جهت تایید یافتههای حاصل از مصاحبه از 12 نفر خبره نظرخواهی گردید که نتیجه حاصل از این بخش نشاندهنده 90 شاخص بود که در چهار بعد رضایت مشتریان با سه مولفهی «ارزشمداری»، «شهریه و هزینه» و «تبلیغات و بازاریابی»، ویژگیهای سازمانی با شش مولفهی «نگرش»، «منابعانسانی»، «شایستگیها»، «مهارتهای مدیریتی»، «فرایندها» و «امکانات»، رقابتپذیری با سه مولفهی «کیفیت»، «کارایی» و «نوآوری» و عوامل خارجی با دو مولفهی «تابآوری» و «چالشها» طبقهبندی شدند.
The purpose of this study is to identify the indicators affecting the business of technical and vocational institutes. The research method in this research is exploratory and applied in terms of purpose. The present research has been done with a qualitative approach. The method of data collection was field, i.e interview, and library method through reviewing the research literature. The sampling method is non-random. The study population consisted of experimental experts including managers and experts of the General Directorate of Technical and Vocational Education and managers and instructors of Private technical and vocational schools in Golestan province as well as theoretical experts including university professors in related fields. The data collection tool was a semi-structured interview with 25 experts, which was finally saturated in an interview with the 18th expert. In order to determine the indicators, the data obtained from the interviews were analyzed by coding method. After that, to confirm the findings of the interview, 12 experts were consulted. The results show 90 indicators that classified into 4 dimensions of customer satisfaction with 3 components,"value", "fee and cost" and "advertising and marketing", organizational characteristics with 6 components, "attitude", "human resources", "competencies", "managerial skills", "processes" and "facilities", competitiveness with 3 components, "quality", "efficiency" and "innovation" and external factors with 2 components, "resilience" and "challenges".