چکیده:
ساختار روایی داستانها بهعنوان یک شاخه علمی، از قرن بیستم و به دنبال علم زبانشناسی و نشانهشناسی مورد توجه قرار گرفت. در زمینه روایت «گرماس» قاعدهای جامع برای تحلیل بنیادهای معنوی متن از طریق شناخت ساختارهای زبانی مطرح کرد. او بررسی شخصیتها و کنشهای شخصیتی را بر اساس سه فعل خواستن، دانستن و توانستن مطرح نمود. استفاده از کنشگرهای تقابلی فاعلی «مفعولی، فرستنده» گیرنده و بازدارنده - یاریرسان و برجستهسازی آنها توسط این تقابلها، از دیگر مواردی است که در روایات دیده و بهکار برده میشود. روایت شیخ صنعان مشهورترین و طولانیترین حکایت عطار است که از زمان خلق تا کنون بارها از نظر ادبی، روایی و هنری تحلیل شده است. این پژوهش به شیوه توصیفی - تحلیلی و تطبیقی به هدف شناخت، تحلیل و تطبیق شخصیتهای داستان و نگارههای روایت شیخ صنعان بر اساس الگوی کنشگری گرماس انجام و به تحلیل دو نگاره از روایت شیخ صنعان و تطبیق آن با داستان پرداخته است. سؤالات پژوهش عبارتند از: الگوهای شخصیتی کنشگر به کار رفته در داستان و نگارههای شیخ صنعان کدامند؟ و تقابلهای واژهای و مفهومی چگونه در داستان و نگارهها به کار رفتهاند؟ نتایج نشان میدهد همه الگوهای کنشگر در داستان و نگارهها بهکار رفته است. با این تفاوت که در نگاره منطق الطیر الگوهای بازدارنده ضعیف و یاریرسان وجود ندارد و همچنین نگارگران برای جبران محدودیتهای کلامی از عناصر طبیعت، معماری، رنگ، زاویه دید و... استفاده کردهاند. پژوهش با رویکرد تطبیقی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای انجام شده است.
Attention to the narrative structure of stories from the twentieth century followed the science of linguistics and then semiotics as a branch of science. The narration of Sheikh Sanan is the most famous and longest story of Attar, which has been analyzed many times in terms of literature, narration and artistic since its creation. In the field of narration, Grimas proposed a comprehensive rule for analyzing the spiritual foundations of the text by recognizing its linguistic structures, and based on this, he proposed the study of characters and their actions based on the three verbs of wanting, knowing and being able.Also, the use of active-passive, transmitter-receiver and inhibitor-helper interaction actors and And highlighting by contrasts are items that can be seen in addition to the story in the images and drawings created from it and provide an artistic area of the story. This research has been done in a descriptive-analytical manner with the aim of recognizing, analyzing and adapting the characters of the story and drawing based on Grimas’ action model and has analyzed two drawings of Sheikh Sanan’s story and matching it with the story. The research questions are: What are the personality patterns of the actor used in the story and drawings of Sheikh Sanan? How verbal and conceptual contrasts are used in stories and drawings? The results show that all the models of active, passive, transmitter, receiver, inhibitor, helper are used in the story and paintings. The difference is that in the paintings of Mantiq al-Tair, the pattern of deterrent action is very weak and there is no supporting actor. Painters have used other elements such as nature, architecture, color, viewing angle, etc. to compensate for verbal. The research is done with a comparative approach and using library studies.