چکیده:
حمزه بن عبدالمطلب» عموی پیامبر اکرم(ص) از معدود شخصیتهایی است که پس از گرویدن به اسلام، تمام توان خود را برای حراست از رسول خدا(ص) و پیشبرد اهداف آن حضرت به کار بست. رشادتها و فداکاریهای مخلصانه او در غزوات بدر و احد و برخی از سرایا از او چهرهای اسطورهای و قهرمان ترسیم کرد. شهادت مظلومانه او در سال سوم هجری و مثله شدنش توسط مشرکان قریش در احد و ملقب شدنش به سیدالشهداء از سوی پیامبر و تاکید آن حضرت بر عزاداری و زیارت حمزه» موجب آهتمام مسلمانان به تکریم و زیارت او در طول قرون اسلامی بوده است. در این مقاله که به روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته است، زیارت حمزه در سنت معصومین(ع)و سیره مسلمانان، مورد بررسی قرار گرفته و از آئین و رسوم زیارت قبرش و نیز از مدفن و بقعه وی در ادوار مختلف سخن رفته است. برآیند مقاله حاکی از آن است که زیارت حضرت حمزه از همان زمان شهادتش مورد اهتمام رسول خدا(ص)، حضرت زهرا(س) و دیگر معصومان و صحابه و تابعین بوده است. اقتدای به این سیره در تمام ادوار اسلامی مدنظر مذاهب مختلف اسلامی بوده و افزون بر موسم حج که زائران بیتلهالحرام و مرقد مطهر نبوی به طور معمول به زیارت حمزه و دیگر شهدای احد رهسپار میشوندء در دیگر مناسبتها نیز زیارت حمزه مدنظر مسلمانان بوده و رسوم خاصی در رابطه با آن وجود داشته است.
Hamza bin Abdul Muttalib, the uncle of the Holy Prophet (PBUH) is one of the few personalities who, after converting to Islam, did his best to protect the the Prophet (PBUH) and advance his goals. His bravery and sincere sacrifices in the battles of Badr and Uhud and some of the battles painted from him a mythical and heroic figure. His oppressed martyrdom in the third year of AH and his mutilation by the Quraysh polytheists in Uhud and being nicknamed to Sayyid al-Shuhada by the Prophet and his emphasis on mourning and pilgrimage to Hamza, has caused Muslims to honor and pilgrimage him during the Islamic centuries. In this article, which is organized in a descriptive-analytical method, the pilgrimage of Hamza in the tradition of the Infallibles (AS) and the manners of Muslims, has been studied and the rituals and customs of visiting his grave as well as his tomb in different periods have been discussed. The result of the article indicates that the pilgrimage of Hazrat Hamza has been considered by the Prophet (PBUH), Hazrat Zahra (PBUH) and other infallibles, companions and followers since the time of his martyrdom. Following this tradition has been considered by different Islamic religions in all Islamic periods and in addition to the Hajj season, when pilgrims of the Beytullah Al-Haram and the holy shrine of the Prophet usually go to visit Hamza and other martyrs of Uhud, on other occasions, pilgrimage to Hamza is considered by Muslims and there are special customs.