چکیده:
مسالۀ حمایت از زنان در حقوق بشردوستانه در اسناد بینالمللی متعددی ذکر شده که مهمترین آن کنوانسیونهای ژنو (1949) و پروتکلهای الحاقی (1977) است که حمایت عام و خاص خود را در منازعات بینالمللی و داخلی از زنان بیان میدارد. این مساله در اسلام منحصر به حالت مخاصمه نیست بلکه در این حالت دارای اولویت است. این پژوهش با استفاده از روشهای تفسیری به تحلیل ابعاد حمایت از زنان بر مبنای آیات قرآن پرداخته است. سیاستهای پیشگیرانه در قرآن جلوتر از سیاست درماننگر مطرح شده است. این امر به خصوص در منازعات دارای اهمیت است؛ زیرا اصل عدم تعرض به زنان و نیز اصل رفتار به معروف ایجاب میکند حقوق اولیة آنها نادیده گرفته نشود و نیز حمایت ویژة قرآن در بحث عدم تعرض جنسیتی با ممنوعیت تجاوز جنسی، برخورد شدید با زناکار و نهی اجبار زنان بر زنا و... خشونت ناشی از جنگ و غریزة جنسی را به کنترل وامیدارد. همچنین غیرتورزی را که جنبة پیشگیرانة قوی در کنترل نفس و حفظ ناموس دیگری دارد، مطرح نموده و بر حمایت از زنان مستضعف و مهاجر و اسیر تاکید میکند.
خلاصه ماشینی:
حمایت از زنان در مخاصمات مسلحانه از منظر قرآن و مقایسة آن با اسناد بین المللی جعفر زنگنه شهرکی 1 ( فاطمه زند اقطاعی** چکیده مسألة حمایت از زنان در حقوق بشردوستانه در اسناد بینالمللی متعددی ذکر شده که مهمترین آن کنوانسیونهای ژنو (1949) و پروتکلهای الحاقی (1977) است که حمایت عام و خاص خود را در منازعات بینالمللی و داخلی از زنان بیان میدارد.
این امر به خصوص در منازعات دارای اهمیت است؛ زیرا اصل عدم تعرض به زنان و نیز اصل رفتار به معروف ایجاب میکند حقوق اولیة آنها نادیده گرفته نشود و نیز حمایت ویژة قرآن در بحث عدم تعرض جنسیتی با ممنوعیت تجاوز جنسی، برخورد شدید با زناکار و نهی اجبار زنان بر زنا و...
5. اعلامیة حمایت از زنان و کودکان در شرایط اضطراری و مناقشات مسلحانه (1974): در مقدمة این اعلامیه ضمن یادآوری مقررات نسبت به حمایت از زنان و کودکان در زمان صلح و جنگ به نقش مهمی که مادران در جامعه و خانواده و به ویژه در خصوص کودکان اعمال مینمایند، تأکید کرده و با توجه به ضرورت تأمین حمایت لازم از زنان و کودکان غیر نظامی، از دولتهای عضو خواستار مراعات مفاد آن شده است.
چنانچه اشاره شد این حمایتها در اسلام منحصر به حالت مخاصمه نیست اما از آنجا که نگاه قرآن به حیات انسان در راستای هدایت اوست و آنچه از طرق رشد و کمال در قرآن مطرح شده، جهت این است که او را به مقصد برساند، لذا در بحث حمایت از زنان با نگاهی غیر از قوانین بشری به آن نگریسته شده است.