چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی بازآموزی اسنادی بر اهمالکاری تحصیلی و ترس از شکست در دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان شهرستان سمنان بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون بهمراه گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را تمام دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم آموزش نظری دبیرستان های شهر سمنان تشکیل دادند. از این جامعه، تعدا پنجاه نفر که بیشترین نمره را در پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن کسب کرده بودند، انتخاب و به شیوه تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری داده ها مشتمل بر دو پرسشنامه استاندارد ترس از شکست در عملکرد کانروی و اهمالکاری تحصیلی سواری بود. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) نشان داد که میانگین گروه آزمایش در مولفههای ترس از شکست و نمره کل ترس از شکست و نمره کل اهمالکاری به گونهای معنادار (05/ 0 <P) از گروه کنترل پایینتر بود اما در مولفههای اهمالکاری تفاوت بین دو گروه معنادار نبود. نتایج نشان دارد بازآموزی اسنادی به کاهش ترس از شکست و اهمالکاری تحصیلی منجر میشود. این مداخله کمک شایان توجهی به سلامت روان دانشآموزان میکند و از هدر رفت هزینه های اجتماعی و اقتصادی جامعه جلوگیری میکند.
This study aimed to investigate the effect of attribution retraining on academic procrastination and fear of failure of Semnan high school girl students with test anxiety. This study was applied in terms of purpose and semi-experimental based on the nature and method with pretest-posttest along with a control group. The statistical population included all high school girl students of the second semester of the Semnan high schools. From this population, the fifty people who had the highest score in the Friedman test anxiety questionnaire were selected and randomly assigned to one of the two experimental and control groups. The data collection tool consisted of two standard questionnaires including; fear of failure in Conroy's performance (2001) , and Savari's academic procrastination (1392). The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that the mean of the experimental group in the components of fear of failure and total score of fear of failure and total score of procrastination was significantly lower (P
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره (MANCOVA) نشان داد که میانگین گروه آزمایش در مولفه های ترس از شکست و نمره کل ترس از شکست و نمره کل اهمال کاری به گونه ای معنادار (٠٠٥ کلیدواژه ها: بازآموزی اسنادی، ترس از شکست ، اهمالکاری تحصیلی، اضطراب امتحان ، دانش آموزان دختر ١.
لذا، پژوهش حاضر در صدد است مشخص کند آیا بازآموزی اسنادی بر اهمال کاری تحصیلی و ترس از شکست دختران دارای اضطراب امتحان تأثیر دارد؟ 1.
171 اثر بازآموزی اسنادی بر مولفه های ترس از شکست برای مقایسه میانگین دو گروه آزمایشی و گواه در ابعاد ترس از شکست از تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شده است و نمره کل پیش آزمون ترس از شکست به عنوان متغیر کمکی وارد تحلیل شد.
Journal of school psychology [Persian].
A Fathi The Effectiveness of Teaching Strategies to Reduce Academic Procrastination on Secondary Schools Students.
Quarterly Journal of Social Cognition fear of failure and stress during class K.
M Shahrokhi Anxiety and Academic Procrastination in University Students.
The effectiveness of attributive Jahan E Alboyeh G Tabatabaee SM retraining on intelligence beliefs and academic achievement in high school failed students.
The data collection tool consisted of two standard and Savari's ٫(٢٠٠١) questionnaires including; fear of failure in Conroy's performance academic procrastination (1392).
The results showed that attribution retraining reduced the fear of failure and academic procrastination.
Keywords: Attribution retraining; fear of failure; academic procrastination; test anxiety; girl students Faculty of Psychology and cognitive Sciences Department Assistant Professor .