چکیده:
هگل، فیلسوف آلمانی و باختین، نظریهپرداز و منتقد ادبی روسی ازجمله متفکرانی هستند که رمان را موضوع تأمل فلسفی خود قرار دادهاند و هر دو به مؤلفۀ «خودآگاهی در رمان» توجه داشتهاند. در فلسفۀ هگل و در سیر تکامل روح به سمت آزادی، رمان از بالاترین تجلیات روح در فرم هنری است؛ جایی که روح به یکی از بالاترین سطوح خودآگاهی در قالب هنر میرسد. ضمن اینکه رمان به واسطۀ ظهور در دوران رمانتیک هنر، واجد قهرمان خودآگاه است. باختین هم در دو موضع از خودآگاهی در رمان میگوید: یکی آنجایی که رمان را گونهای خودآگاه معرفی میکند و جای دیگر وقتی است که از خودآگاهیِ قهرمان رمان سخن میگوید. باختین وقتی داستایفسکی را خالق رمان چندصدا معرفی میکند، میگوید این خودآگاهی قهرمان است که به رمانهای داستایفسکی خصلت چندصدایی میبخشد. درعینحال بحث از خودآگاهی در رمان، در هر دو متفکر به بحث از بیخانمانی هم گره میخورد. ما در این مقاله تلاش کردیم نشان دهیم موضع هر یک از دو متفکر نسبت به این موضوع چه بوده، چه شباهت و چه تفاوتی با هم دارند و چه گفتوگویی میان آنها یکی بهعنوان فیلسوف و دیگری بهعنوان نظریهپرداز ادبی شکل گرفتهاست
Hegel as a German philosopher and Bakhtin as a Russian literary critic are the two thinkers who have placed novel within the framework of their contemplation and have focused on the element of self-consciousness in novel. In Hegel's philosophy and in the course of the spirit's development towards freedom, novel is the highest manifestation of the spirit in art form, where the spirit reaches one of the highest levels of self-consciousness. Moreover novel has self-conscious hero, because it manifests in romantic eras.Bakhtin views self-consciousness in novel from two perspectives; one of them is where he introduces the novel as a kind of self-conscious genre, and the other one is where he speaks about the self-consciousness of the novel's hero. When Bakhtin introduces Dostoevsky as the creator of polyphonic novel, he says it is the self-consciousness of the hero that gives Dostoevsky's novels the quality of polyphony.Yet, the talk of self-consciousness in novel intertwines with the talk of homelessness in both thinkers’ discussions.In this article, we tried to show the position of each of the two thinkers with regard to this subject, their similarities and differences, and the dialogue have been made between them.