چکیده:
نقد پسایونگی، در ادامة رویکرد نقدیونگی کلاسیک و در نقد و تکمیل آن شکل گرفتهاست. با توجه به ابهام فرجام زال در منابع و شهرت تحلیلهای مبتنی بر جاودانگی او، این جستار، روایت گمشدة مرگ زال را برای اولینبار در نسخ شاهنامه شناسایی کرده، نسبت آن با اسطورۀ زال در شاهنامة فردوسی و منابع آن را تحلیل کردهاست. به علت اینکه بیشترین تحلیلها از اسطورة زال، رویکرد یونگی، با تکیه بر کهنالگوی پیر خرد بوده، رویکرد انتخابشده برای این تحلیل، رویکرد پسایونگی است. اهمیت نامیرایی زال در نقد یونگی باعث شده روایت میرایی زال، با این رویکرد پسامدرن نقد شود. در این دیدگاه، اسطورة زال، معرّف شخصیت یک شَمَن باستانی با نقش واسطة روحی بین خدای توتمی و مردمش، و خویشکاری تسلط بر جادو، شفادهندگی معنوی و دانش اشراقی است. تصاویر کهنالگویی مرتبط با این شخصیت، در دیدگاه یونگی، یک نقش مکمّل (ثانوی) در تشرّف قهرمان (رستم) به وی میداد؛ لیکن رویکرد پسایونگی، ضمن جانشینی الگوی پیر خرد با مرگ و تولد دوباره، معنای هستة اسطورة زال را به تشرف وی در مسیر وحدت با نیای توتمیاش توسعه میبخشد.
ost-Jungian criticism is an approach that has been developed to develop Jungian criticism. In this research, Due to the ambiguity of Zal's fate in his sources and his reputation for immortality, the narrative of the death of Zal was first identified in a manuscript of Shah-nama. Then the relationship between this new narrative and the myth of Zal in Ferdowsi's Shahnameh and its sources, analyzed by this theory. Because Zal's immortality is important in Jungian criticism of this myth, the discovery of the death story of Zal is the most important reason for this paper's approach to the Post-Jungian criticism (That is a postmodern approach).This research shows that archetypal images associated with the mythology of Zal, represent the character of an ancient shaman. This personality has such functions as magic, Mediumship between nation and their Totemic Gods, witch doctor, spiritual healers and Intuitive knowledge.In Jung's view, archetype's images of Zal's personality gave him a complementary (secondary) role in the initiation of the hero (Rostam).But the post-Jungian approach replaces the old wisdom archetype with the Death and Rebirth archetype, and develops the central meaning of the Zal myth to his goal of the initiation to his unity with his totemic ancestor (Simorgh).