چکیده:
مقدمه: یکی از روش های نوین تدریس، رویکرد تدریس معکوس است. باتوجه به تغییر استانداردهای اموزش عالی و لزوم روی اوردن به رویکرد های نوین تدریس آگاهی اساتید و اعضای هیات علمی از راهبردهای نوین تدریس، لازمة تولید روش و الگوی متناسب تدریس هر موضوع است.روش: این پژوهش با روش تحقیق توصیفی- پیماشی- از نوع کاربردی- به دنبال بررسی میزان اشنایی و بکارگیری اعضای هیات علمی د از رویکرد تدریس معکوس است. جامعه پژوهش، کلیه اساتید هیات علمی دانشگاه شاهد(330نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده و تعداد 271 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، آزمون محقق ساخته سنجش میزان آشنایی اعضاء هیأت علمی با تدریس معکوس و فرم چک لیست مشاهده عملکرد اساتید در استفاده از تدریس معکوس در فرایند تدریس بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شیوه های آمار توصیفی و آمار استنباطی از قبیل تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون یومان ویتنی و همچنین آزمون کروسکال- والیس استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد:میزان آشنایی و بکارگیری اعضای هیات علمی از تدریس معکوس در فرایند تدریس در سطح خیلی خوب بود.بیشترین کاربرد تدریس معکوس اعضای هیات علمی مربوط به مولفه ایجاد و گسترش تعاملات پویا (با 54/19 درصد) و کمترین کاربرد مربوط به مولفه توسعه رویکرد مهارتمحوری (با 61/16 درصد) بوده است.بین میزان آشنایی از تدریس معکوس و به کارگیری آن در فرایند تدریس بر حسب متغیرهایی چون جنسیت، مرتبه علمی، رشته تحصیلی، سابقه تدریس در میان اعضای هیات علمی تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، برگزاری کارگاه های آشنایی با تدریس معکوس و تاکید بر کاربردهای مولفه های کمتر تاکید شده تدریس معکوس میتواند برخی از محدودیتهــا و تنگناهای نظام آموزشــی، از جمله کمبود زمان آموزش را مرتفع نمود.
Introduction: Flipped teaching approach is one of the new teaching methods. Due to the change in higher education standards and the need to turn to new teaching approaches, professors and faculty members are aware of new teaching strategies, it is necessary to produce a suitable teaching method and pattern for each subject.Method: This research method is descriptive-survey-applied. this research seeks to examine the level of familiarity and employment of faculty members from the flipped teaching approach. The study population consisted of all faculty members of Shahed University (330 people). Morgan table was used to determine the sample size, and 271 people were selected as the sample using stratified sampling method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire to assess the familiarity of faculty members with flipped teaching and a checklist form to observe the performance of professors in using flipped teaching in the teaching process. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics such as one-way analysis of variance, Yuman-Whitney test and Kruskal-Wallis test. Results: The results showed:The level of familiarity and employment of faculty members of flipped teaching in the teaching process was at a very good level.The most use of flipped teaching by faculty members was related to the component of creating and expanding dynamic interactions (with 19.54%) and the least use was related to the component of developing a skills-based approach (with 16.61%).3.There is a significant difference between the level of familiarity with flipped teaching and its application in the teaching process in terms of variables such as gender, academic rank, field of study, teaching experience among faculty members.Conclusion: According to the research results, holding workshops on flipped teaching and emphasizing the applications of less emphasized components of flipped teaching can overcome some of the limitations and constraints of the educational system, including lack of teaching time.