چکیده:
تفسیر ابن جوزی یا «زادالمسیر فی علم التفسیر»، یکی از تفاسیر، نقلی روایی و واعظانه قرن ششم هـ. ق. است. این تفسیر به گفته مؤلف آن، نه خیلی مختصر و نه خیلی گسترده از لحاظ حجم است. این مقاله بر آن است تا روش و جایگاه تفسیر ابن جوزی را بیان کند. تفسیر زاد المسیر ابن جوزى که خلاصهاى از تفسیر بزرگ وى به نام «المغنى فى تفسیر القرآن» مىباشد، شامل جمیع آیات قرآن است. سبک غالب بر این تفسیر، نقلى و روایى و برگرفته از روایات پیامبر و صحابه و تابعین مىباشد. وی در تفسیرش، با ارائه اطلاعات کلى درباره سوره، از قبیل نام، فضیلت، نزول و عدد آیات آن، مطلب را آغاز مىکند؛ سپس اسباب النزول، لغت و شواهد بر آن، معناى کلمه و اقوال مفسران در آن مورد را به خوبى نقل مىنماید و در ادامه به احکام مأخوذه از آیه، ناسخ و منسوخ و قرائات مىپردازد. تفسیر ابن جوزی در میان تفاسیر قرن ششم اهل سنت دارای جایگاهی مهم است.
Ibn Jozi's interpretation technique Zad al-Masir fi Ilm al-Tafsir is one ofthe narrative, traditional and advisory interpretation of the sixth century. ThisTafsir, according to its writer, is neither so brief nor so vast in volume but it issomething in between.This paper intends to explain the technique and position of ibn jozi's tafsir. Histafsir i.e. Zad al-Masir, which is an abstract of his comprehensive tafsir i.e. Al-Muqni fi Tafsir al-Quran includes all the verses of Quran.The dominant style of this tafsir is narrative and traditional and is derived fromthe traditions of the prophet Muhammad (S), Sahabah, and Tabi'un. In his tafsir,he begins with giving general information about the chapters e.g. their name,virtue (Fazilah), decent and number of verses, and then mentions well the reasonsof decent, the words and the evidences for them, the meanings of the words andthe statements of the interpreters. Finally he turn to the decrees derived from theverses, abrogation (Nasikh and Mansoukh), and recitations. In fact, tafsir of IbnJozi has a high position among the sixth century Sunni tafsirs.