چکیده:
تاریخ وصّاف تالیف ادیب عبدالله شیرازی است که در طول تاریخ تطوّر نشر فارسی همواره نمونهای مثال زدنی برای نثر متکلّف و مصنوع فارسی بوده است. موضوع تاریخ وصاف. تاریخ عمومی آیران پس از فتح بغداد است که طبق اظهارنظر صریح موف در حکم ذیل جهانگشا نوشته شده است(وصاف, ۱۲۶۹ ص۴) وی مجلدات آغازین اثرش را در سال ۷۰۵ هق. به غازانخان و مجلد چهارم آن را در سال ۷۱۲ در سلطانیّه به اولجایتو تقدیم کرد. غرض اصلی ادیب عبدالله در تاریخ وصّاف. هنرنمایی در ترسّل و سخنرانی بوده و به همین دلیل کتابش بیشتر مورد توجّه ادیبان بوده است تا مورخان؛ در حالی که تاریخ وصاف. یکی از سه یا چهار منبع درجه یک در تاریخ مغول و حکومتهای محلّی فارس, کیش و... دوره ایلخانان است. وصّاف به رسم رایج نثر فی جایجای اثرش را به اشعار تازی و پارسی آراسته است. وی در مجلّد چهارم(مورد مطالسه در این مقاله) بیشتر از شعر متنبّی» معرّی و طغرائی اصفهانی استشهاد کرده است. شیوة استشهاد او هم معمولا به خاطر سیر مطالعهاش در آثار آنها یا در دست نداشتن منبع دیگر به تناوب از این سه شاعر بیشتر است.
Tiirikh Vassiif by Adib 'Abdollah Shirazi has been a telling example of exalted and artificial Persian prose in the history of Persian prose evolution. Tiirikh Vassii/ has as its subject the general history of Iran after the conquest of Baghdad, which, based on the explicit statement of the author, was written at the footnotes of Jahiingoshii (Vassaf,
1852, p. 4). He dedicated the first volumes of his work to Ghazan Khan in 1305 AD and the fourth volume to Oljaito, in 1312 AD in Soltanieh. Adib 'Abdollah's main objective was to demonstrate his art in writing and oratory. Thus, his book has mainly captured the
attention of men of literature rather than historians, though it is one of the three or four first-hand sources in the history of Monguls and in the provincial governments of Persia, Kish and the Ilkhanid period. As is common with technical prose, Vassaf has adorned his work with frequent uses of Arabic and Persian poems. In the fourth volume, he has mainly referred to the poetry of Motenabbi, Ma'arri and Toghra'i Isfahani. Due to his regular investigation of the works of these three poets or lack of access to other sources, Vassaf has frequently quoted from these three poets.