چکیده:
رخداد انقلاب اسلامی با مشارکت گسترده مردم،رویه تکیه دولت به طبقات خاص را دگرگون ساخت و تکیه نظام بیش از آنکه بر طبقه خاصی باشد بر عموم مردم قرار گرفت.با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 57 و نقش محوری مردم در تحقق این انقلاب ، امام (ره) این انقلاب را انقلابی متفاوت با سایر انقلاب های در جهان می دانست که متعلق به مردم است و ویژگی برجسته آن حضور مردم در تمامی صحنه ها می باشد. در اندیشه امام(ره) جمله کلیدی "سپردن نهایی امور به دست مردم " و"حضور ملت در صحنه" شاه بیت تفکر امنیتی ایشان را تشکیل می دهد واز نظر امام که بنیانگذار این انقلاب بوده اند رویکرد امنیتی انقلاب مردم پایه می باشد و مردم به عنوان رکن اصلی در فرایند امنیت ایفای نقش می نمایند. تجربیات بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی به وضوح نشان می دهد رویکرد امنیتی کشور مردم پایه می باشد اما در بعد نظری یک الگوی هدفمند ومنظم که قابل ارائه در مجامع علمی و آکادمیک و همچنین ارائه به سایر کشورها باشد وجود ندارد.در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل گفتمان محقق با بررسی منابع دینی و اندیشه امامین انقلاب در پی کشف مبانی فرانظری نظریه امنیت پایه و پاسخ به سوال اصلی که : مبانی فرانظری امنیت مردم پایه در جمهوری اسلامی کدام هست؟ به تبیین مبانی هستی شناسی،معرفت شناسی،انسان شناسی و روش شناسی امنیت مردم پایه پرداخته است.
The event of the Islamic Revolution with the widespread participation of the people, changed the way the government relied on certain classes and the system relied on the general public rather than on a particular class. He considered this revolution to be different from other revolutions in the world, which belong to the people, and its prominent feature is the presence of the people in all scenes. In Imam Khomeini's thought, the key phrase "final handing over of affairs to the people" and "presence of the nation on the scene" constitute the king of his security thinking. They play a key role in the security process.The main concern of the researcher in this article is to use the huge capacity of the people in the field of security. Of course, this issue has been implemented in practice with the experiences of more than four decades of the Islamic Revolution, but in the theoretical dimension does not have. And the researcher is trying to answer the main question: What are the transtheoretical foundations of the security of the basic people in the Islamic Republic? The method of discourse analysis seeks to explain the basics of ontology, epistemology, anthropology and the methodology of basic people's security.
خلاصه ماشینی:
انسان اگرتوجه خودراازبيرون به درون خودمعطوف سازدونفـس خودراازگناهان وآلودگيهاپاککندحقايقيرادرعمق جان خودمييابدکه ديگـران از آن بيبهره هستندقرآن کريم وروايات معصومين مهم ترين شرط تحصيل چنين شـناختيرا تقوايالهيوانقطاع ازماسويالله ميداندقرآن کريم ميفرمايد: «ازخدابپرهيزيدوخداوندبه شماتعليم ميدهدخداوندبه همـه چيـزداناسـت »(قـران کريم ،بقره :٢٨٢) - وحي:مخروط ازوحيمجموعه علوم انبياومعارف دينياست که به وسـيله رهبـران آسمانيدريافت وبه بشرابلاغ شده است ودريافت اين نـوع ازعلـوم گـاهيبـه صـورت وحيبيانيوگاهيبه صورت وحيرساليکه ازمحصول آن به کتب آسمانييادمـيشـود بوده است .
نظربه اينکه نـوع ايـن پژوهش به دليل ماهيت تفسيريآن ولزوم بررسيدرآيات وروايات وانديشـه هـايامـام راحل وکشف مبانيفرانظريامنيت مردم پايه ازدرون محتواهايبررسـيشـده اسـت بـه روش تحليل محتواانجام شده است .
امنيت مردم پايه موضوعياست که برگرفته ازاصول اسلام است وبه طورمصـداقيو تجربينيزدربررسيتاريخ اسلام به خصوص دوران حکومت اسلامينبيمکـرم اسـلام و درادامه دوران حکومت حضرت امير(ع )نمونه هاياين نوع ازامنيت قابل بررسياست وبا پيروزيانقلاب اسلاميدرسال ١٣٥٧توسط مردم وبه رهبريحضرت امام (ره )که درنوع خوديک انقلاب منحصربه فردومردمياست کـه نقـش مـردم وحضـورآن هـادرتمـامي صحنه هاازپيروزيانقلاب ودرطول حيات ٤٣سـاله انقـلاب بـه وضـوح قابـل رؤيـت و غيرقابل انکاراست رويکردامنيت آن مردم پايه است .
(ره ) الف ) مباني هستيشناختي امنيت مردم پايه در اسلام با تأکيد بر انديشه امام خميني امنيت مردم پايه به عنوان رويکردينوين درحوزه امنيت مبتنيبرمبانياصيل اسـلامي است که مبانيهستيشناسانه آن برگرفته ازقرآن وروايات وانديشه امـام راحـل اسـت بـا توجه به روش تحليليمحتواوبررسيآيات وروايـات وانديشـه هـايحضـرت امـام (ره ) هشت اصل به عنوان مهم ترين مبانيهستيشناسـيامنيـت مـردم پايـه کشـف کـه قطعـاًدر صورت بررسيعميق تراحتمال افزايش اين اصول نيزمتصوراست .