چکیده:
مقدمه و هدف: ارزیابی خط مشیها از ابزارهای خط مشی گذاری مبتنی بر شواهد است که با فراهم کردن شواهد مناسب به اتخاذ خط مشیهایی که بیشترین اثربخشی و کمترین هزینه رادارد کمک میکند و خط مشی گذاری به صورت آگاهانهتر شکل میگیرد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی خط مشیهای آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکهای در ایران است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش به لحاظ روش شناسی جزء پژوهشهای کیفی از نوع پدیدار شناسی بوده و مطالعه حاضر مصاحبه نیمه ساختار یافته به شیوه پدیدارشناسانه است. مشارکت کننده گان در این پژوهش، هستههای ذی نفع درارزیابی خط مشیهای آموزش وپرورش هستند. اشباع اطلاعات در هستههای شش گانه با 32 مصاحبه به دست آمد که وارد مرحله تحلیل شدند. پژوهشگر با استفاده از روش 7 مرحلهای کلایزی اقدام به تجزیه و تحلیل دادهها نمودیافته ها: نتایج نشان داد که ارزیابی خط مشیهای آموزش و پرورش با رویکرد حکمرانی شبکهای در ایران و نوع روابط بین هستهها (رابطه مستقیم و غیر مستقیم) ونیز نوع مکانیزم ارزیابی (ارزیابی قبل از اجراء، ارزیابی حین اجراء و ارزیابی پس از اجراء) در این مدل به بهبود خط مشیهای آموزش و پرورش منجرگردیدبحث و نتیجهگیری: عوامل متعددی در ارزیابی خط مشیهای آموزش و پرورش تاثیر دارند. این عوامل به طور کلی در سه بعد ارزیابی قبل از اجرا، ارزیابی حین اجرا وارزیابی پس از اجرا، دسته بندی شدهاند.
Introduction & Objective: Policy evaluation is one of the evidence-based policy-making tools that helps to adopt the most effective and least cost-effective policies by providing appropriate evidence and informed policy-making. More is formed. The purpose of this study is to evaluate education policies with a network governance approach in Iran.Research Methodology: This research is methodologically part of phenomenological qualitative research and the present study is a semi-structured interview in a phenomenological way. Participants in this study are the core stakeholders in evaluating education policies. Data saturation was obtained in six cores with 32 interviews that entered the analysis stage. The researcher analyzed the data using the 7-step Colaizzi method.Results: The results showed that the evaluation of education policies with a network governance approach in Iran and the type of relationships between nuclei (direct and indirect relationship) and the type of evaluation mechanism (pre-implementation evaluation, implementation evaluation and evaluation After implementation) in this model led to the improvement of education policiesDiscussion and Conclusion: Several factors influence the evaluation of education policies. These factors are generally classified into three dimensions: pre-implementation evaluation, in-performance evaluation, and post-implementation evaluation.