چکیده:
زمینه: شرم و احساس گناه بهعنوان هیجانهایی منفی و سازشنایافته با بروز مشکلات روانشناختی در نوجوانان، از جمله افسردگی و خودکشی، اضطراب اجتماعی، اختلال دوقطبی و سطح پایین شفقت به خود در ارتباط است. با این حال، علیرغم اهمیت این هیجانات در نوجوانان، در زمینه بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاسی معتبر برای اندازهگیری شرم و گناه بین نوجوانان ایرانی شکاف تحقیقاتی وجود دارد.
هدف: بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تجربه شرم و احساس گناه (GSES؛ مالیناکووا و همکاران، 2019) در نوجوانان شهر تهران بود.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، و از حیث نوع گردآوری اطلاعات، پیمایشی و از نظر روششناسی، آزمونسازی است که در قالب یک طرح پژوهشی همبستگی انجام گرفته است. نمونه پژوهش حاضر، 2291 نوجوان 12 تا ۱۸ سال بودند که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب شدند. برای تعیین روایی سازه از روش تحلیل عاملی تأییدی و به منظور آزمون تغییرناپذیری مقیاس با توجه به جنسیت، از روش تحلیلی چندگروهی استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، وجود دو عامل شرم و احساس گناه را تأیید کرد و نشان دهنده برازش مطلوب دادهها در گروه دختران و پسران بود. تحلیل چندگروهی نیز همارزی ضرایب مسیر و مقادیر خطا را را در هر دو گروه نشان داد (0/05 P>). قابلیت اعتماد ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، امگای مکدونالد و قابلیت اعتماد مرکب تأیید شد (0/7 ≥, ω, CRα). نتایج نشان داد که این مقیاس از روایی صوری، محتوا، سازه، همگرا و واگرای مناسبی برخوردار است. بررسی متغیرهای جمعیتشناختی نشان داد که با افزایش سن، احساس شرم و گناه در نوجوانان افزایش می یابد (0/01 >P).
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نسخه فارسی مقیاس تجربۀ شرم و گناه دارای ویژگیهای روانسنجی مطلوبی بوده و ابزاری ساده، مختصر و قابلاعتماد جهت ارزیابی هیجانهای شرم و احساس گناه در نوجوانان ایرانی است.
Background: Shame and guilt as negative and maladaptive emotions are associated with psychological problems in adolescents, including depression and suicide, social anxiety, bipolar disorder, and low level of self-compassion. However, despite the importance of these emotions in adolescents, there is a research gap in investigating the psychometric properties of a valid scale to measure shame and guilt in Iranian adolescents.
Aims: This study aimed to investigate the psychometric properties of the Persian version of the Guilt and Shame Experience Scale (GSES; Malinakova et al., 2019) in adolescents in Tehran.
Methods: The present research is applied in terms of purpose, survey in terms of type of data collection, and testing in terms of methodology, which was conducted in the form of a correlational research design. The present study sample was 2291 adolescents aged 12 to 18 years selected through multi-stage cluster random sampling. The confirmatory factor analysis method was used to determine the construct validity, and the multi-group analytical method was used to test the invariance of the scale concerning gender.
Results: The confirmatory factor analysis results confirmed the existence of two factors of shame and guilt and indicated a good fit of the data in the groups of girls and boys. The multi-group analysis also showed the invariance of path coefficients and residuals in both groups (P> 0.05). The scale’s reliability was confirmed using Cronbach’s alpha, MacDonald omega, and composite reliability (α, ω, CR ≥ 0.7). The results indicated that the GSES has an adequate face, content, construct, divergent and discriminant validity. Examination of demographic variables showed an increase in feelings of shame and guilt with age (P
Conclusion: The Persian version of the Shame and Guilt Experience Scale has desirable psychometric properties, and is a simple, brief and reliable tool for assessing the emotions of shame and guilt in Iranian adolescents.