چکیده:
دینداری و باورهای دینی میتواند باعث تغییراتی در زمینههای مختلف از جمله ارزشهای مادی و غیرمادی خانواده گردد. هرچند که عواملی مانند فرآیند نوسازی فرهنگی نیز تغییراتی را در حوزه باورهای دینی جوامع به وجود آورده که منجر به تغییر و دگرگونی در ارزشهای خانوادگی شده است. این مقاله با هدف تأثیر باورهای دینی بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی استان مازندران انجام شد. روشتحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمعآوری شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستانی شهرهای استان مازندران است. روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400 نفر است. یافتهها نشان میدهد که میانگین باورهای دینی و همچنین شاخص تغییرات ارزش-های خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرشهای تقریباً مدرن در حوزه ارزشهای خانوادگی در بین دانشآموزان است. بین میزان باورهای دینی و ارزش های خانواده رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. یعنی هر چه باورهای دینی بیشتر شود، میزان تغییر ارزشهای خانواده افزایش مییابد و برعکس هر چه باورهای دینی کمتر شود، میزان تغییر ارزشهای خانواده کاهش مییابد. همچنین میتوان شاهد وجود رابطه مثبت و مستقیم بین باورهای دینی شامل ابعاد اعتقادی، مناسکی، تجربی و بعد پیامدی با ارزشهای مادی و ارزش-های غیرمادی خانواده بود. همبستگی بعد پیامدی بالاتر و بعد تجربی پایینتر از سایر ابعاد باورهای دینی است. نتیجه میتوان گرفت که هرچند باورهای دینی بر تغییر ارزشهای خانواده دانشآموزان اثرگذار است اما این باورها نیز میتواند متأثر از عوامل دیگر مانند رسانهها و فرایند نوسازی باشد.
Religiosity and religious beliefs can lead to changes in various fields, including the material and immaterial values of the family. However, factors such as the process of cultural modernization have also brought about changes in the religious beliefs of communities that have led to changes in family values. This article was aimed at influencing religious beliefs on family values. The research method was survey and collected by a questionnaire. The statistical population consists of high school students. Multi-stage cluster sampling method and sample size based on Cochran's formula are 400 people.The findings show that the mean of religious beliefs as well as the index of changes in the value of the family conductor is more than average and represents a near-modern attitude toward family values among students. There is a positive and direct relationship between the level of religious beliefs and family values. In other words, the greater the religious beliefs, the increase in the value of the family increase and, conversely, the lower the religious beliefs, the change in the value of the family decreases. It can also be seen that there is a positive and direct relation between religious beliefs including beliefs, religious, empirical and consequential dimension with material values and immaterial values of the family. The correlation of the next is a consequence of higher and then empirically lowers than other dimensions of religious beliefs.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان میدهد که میانگین باورهای دینی و همچنین شاخص تغییرات ارزش های خانواده بیش از حد متوسط است و بیانگر نگرش های تقریباً مدرن در حوزه ارزش های خانوادگی در بین دانش آموزان است .
نتیجه میتوان گرفت که هرچند باورهای دینی بر تغییر ارزش های خانواده دانش آموزان اثرگذار است اما این باورها نیز میتواند متأثر از عوامل دیگر مانند رسانه ها و فرایند نوسازی باشد.
قنبریان برزیان و درویشی (١٣٩٥)، زاهدی و نازکتبار (١٣٩٣)، رحمانی و 219 همکاران (١٣٩٤)، محمدپور (١٣٨٠)، آزاد ارمکی و ظهیرینیا (١٣٨٩)، مدیری و مهدوی (١٣٩٦)، تقوی و اصلانی (١٣٩٤)، زین آبادی (١٣٨٥)، جمشیدیها و همکاران (١٣٩١)، کوهی و همکاران (١٣٩٢)، امینی (١٣٩٥)، جاگوزینسکی (١٩٩٦)، بارخوس و تاشیرو (٢٠١٠)، والک و همکاران (٢٠١٠)، لایی و تورنتون (٢٠١٥)، هیماون و همکاران (٢٠١٧) و زاهدی و همکاران (١٣٩٢) به بررسی نقش نوسازی بر خانواده و ارزش های آن پرداخته و نشان میدهند که روند باورهای دینی و دینداری میتوانند بر تغییر ارزش های خانوادگی اثرگذار باشد.
مدیریت بدن ارزش های مادی اعتقادی مصرف محوری باورهای مناسکی تساهل در طلاق ارزش های خانواده دینی نگرش به ازدواج تجربی سیالیت روابط پیامدی فردگرایی ارزش های غیرمادی شکل شماره (١): مدل نظری پژوهش 1- Rosina 2- Fraboni 214 با توجه به مدل مفهومی تحقیق ، فرضیه های زیر مورد آزمون خواهند گرفت : ١ـ بین باورهای دینی و ارزش های خانواده در بین دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد.
The making of family values: Developmental idealism in Gansu, China, Social Science Research, Volume 51, May 2015, Pages 174-188.