چکیده:
مقدمه: این مطالعه با هدف آزمون مدل ساختاری نیازهای اساسی روانشناختی با درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارامدی و هیجان های تحصیلی انجام شد.روش: شرکت کنندگان 325 ( 225 دختر و 100 پسر) دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه شهر کرمان بودند که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های نیازهای اساسی روانشناختی، خودکارامدی تحصیلی، هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند روابط بین متغیرها به روش مدل معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل آزمون شد.نتایج: یافته ها نشان داد از یک سو نیازهای اساسی روانشناختی بر خودکارامدی ، هیجان ها و درگیری تحصیلی اثر مستقیم داشت و سوی دیگر به واسطه خودکارامدی و هیجان های تحصیلی بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت. همچنین، از یک سو خودکارامدی تحصیلی بر هیجان های تحصیلی و درگیری تحصیلی اثر مستقیم و از سوی دیگر به واسطه هیجان ها بر درگیری تحصیلی اثر غیر مستقیم داشت.بحث و نتیجهگیری: برای درگیری تحصیلی دانشآموزان باید به پیشایندهای متعددی توجه داشت. نیازهای اساسی روان شناختی، هیجانات تحصیلی و خودکارامدی عواملی هستند که میتوانند درگیری تحصیلی را تحت تاثیر قرار دهند. تلویحات یافته ها مورد بحث قرار گرفت
Introduction: The aim of this study was to test the structural model of basic psychological needs with academic involvement with the mediating role of self-efficacy and academic emotions.Method: The participants were 325 (225 girls and 100 boys) first and second-year high school students in Kerman who were selected by random cluster sampling. All of them completed the questionnaires of basic psychological needs, academic self-efficacy, academic excitement, and academic engagement. The relationships between the variables were tested by structural equation modeling using LISREL software.Results: The findings showed that on the one hand, basic psychological needs had a direct effect on self-efficacy, emotions, and academic engagement, and on the other hand, they had an indirect effect on academic engagement through self-efficacy and academic emotions. Furthermore, academic self-efficacy had a direct effect on academic emotions and academic engagement, as well as, it had an indirect effect on academic engagement due to emotions.Discussion and Conclusion: For students' academic engagement, several antecedents should be considered. Basic psychological needs, academic emotions, and self-efficacy are factors that can influence academic engagement, and the implications of the findings were discussed.