چکیده:
پرخاشگری بهعنوان واکنشی دربرابر فشارهای بیرونی در کودکی شکل میگیرد و درصورت اصلاحنشدن، بهعنوان عادت رفتاری در بزرگسالی ادامه مییابد؛ بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری بر پرخاشگری کودکان پیشدبستانی انجام شده است. مطالعۀ حاضر، نیمهآزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری است. جامعۀ آماری شامل تمامی کودکان دورۀ پیشدبستانی ناحیۀ چهار آموزشوپرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1399-۱۳۹8 هستند. 30 کودک از بین کودکانی که نمرۀ پایینتری در مقیاس همدلی شناختی و عاطفی (فرم والدین) و نمرۀ بالاتری در مقیاس پرخاشگری داشتند، انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامۀ گزینش همسالان نیز از آنها گرفته شد. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری را دریافت کردند و پسآزمون برگزار شد. پس از 45 روز دوباره تستها تکرار شد و نتایج آزمونها با استفاده از SPSS-23 و آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر تحلیل شد. نتایج نشان داد در پرخاشگری و هر سه مولفۀ آن شامل ارتباطی، آشکار و جامعهپسند، تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در هر دو مرحلۀ پسآزمون و پیگیری معنیدار است (001/0>p)؛ بنابراین، میتوان گفت که آموزش گروهی همدلی مبتنیبر رویکرد شناختیـرفتاری در بهبود پرخاشگری و ابعاد آن در پسآزمون تاثیر معنیداری داشته است و اثرات آموزش در پیگیری هم باقی مانده است. نتایج بهدستآمده از این پژوهش بر اثرگذاری آموزش گروهی همدلی با روش شناختیـرفتاری در کاهش پرخاشگری و بهبود عملکرد رفتاری کودکان پیشدبستانی و ایجاد روشهای نوین در مداخلات بالینی کودکان تاکید دارد.
Aggression is formed as a reaction to external pressures in childhood and continues as a behavioral habit in adulthood if not corrected. Therefore, this study aimed to investigate the effectiveness of group empathy training based on the cognitive-behavioral approach in preschool children's aggression. The present study is a quasi-experimental study with pretest, posttest, and follow-up. The statistical population includes all children in preschool in the Isfahan Education District Four in the academic year 2019-2020. Thirty children were selected via the students who had a lower score on the Cognitive-Emotional-Parent-Empires Scale and a higher score on the Aggression Scale and were randomly divided into experimental and control groups. The experimental group received 8 sessions of empathy group training based on the cognitive-behavioral approach and a post-test was conducted. After 45 days, the tests were repeated and the test results were analyzed SPSS-23 software and analysis of variance with repeated measures. The results showed that in aggression and all three components including communication, overt and sociable, the difference between the experimental and control groups in both post-test and follow-up stages is significant(p