چکیده:
مدخل داودA در دایرةالمعارف قرآن لیدن توسط «ایساک هسن» استاد دانشگاه اورشلیم نگارش یافته است. پژوهش حاضر بعد از ترجمه مدخل با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد انتقادی دیدگاه نویسنده را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است با این هدف که ازیکطرف دیدگاه مستشرقان درباره آموزههای دینی و بهویژه مباحث قرآن کریم روشن گردد و از طرف دیگر با نقد و ارزیابی آثار آنان زمینه آشنایی با آموزههای ناب اسلامی برای مخاطبان فراهم میگردد. در این نوشتار از آیات قرآن و روایات معتبر اسلامی در تبیین سیره علمی و عملی حضرت داودA نیز بهره گرفتهشده است. نویسنده مقاله به برخی مطالب قرآن درباره حضرت داودA اشاره نموده که از نکات مثبت آن است، ازجمله: او پیامبر بزرگ الهی است، خداوند در کنار کتاب «زبور»، به او علم و حکمت و فرمانروایی عطا نموده است. مقام خلیفة اللهی و «فصل الخطاب»، فرمانبرداری کوهها و پرندگان در امر ستایش خداوند، نرم شدن آهن به دست آن حضرت. از موهبت خداوند به اوست. امّا اشارات سربسته قرآن را عامل ورود افسانه و پذیرش آن توسط مسلمانان دانسته و تهمتهای ناروا به حضرت داودA را به منابع اسلامی نسبت داده است. طلب آمرزش حضرت داودA در قرآن را با افسانه ازدواج او مرتبط دانسته است؛ اما منابع ناب اسلامی هیچگونه افسانه و تهمتهای ناروا به حضرت داودA را برنمیتابد و دلایل عقلی و نقلی بر عصمت حضرت داودA وجود دارد. افسانه و تهمتهای ناروا جزو اسرائیلیات بوده که در تورات کنونی آمده است. طلب آمرزش حضرت داودA مربوط به امتحان الهی است، نه افسانه ازدواج او؛ بنابراین آنچه مورد اتهام و عدم پذیرش قرآن کریم و بدگمانی مسلمانان به متون مقدّس شده است، تهمتهای ناروایی است که نسبت به حضرت داودA در کتاب مقدس روا داشتهاند.
The entry of David (A.S) in the Leiden Encyclopedia of Quran was written by Isaac Hasson, a professor at the University of Jerusalem. The present study, after translating the entry with a descriptive-analytical method and with a critical approach, has criticized and evaluated the author’s point of view to clarify the Orientalists’ view on religious teachings and especially the Holy Quran and on the other hand to provide the audience with the opportunity to get acquainted with pure Islamic teachings by criticizing and evaluating the Orientalists’ works. In this article, verses of the Quran and authentic Islamic narrations have been used to explain the scientific and practical life of Prophet David (A.S). The author of the article has mentioned some of the contents of the Quran about David, which are among its positive points, such as: He is the great prophet of God, God has given him knowledge, wisdom and rule along with the book of Psalms. The position of the Caliph of God and the “final decisive speech”, the obedience of mountains and birds in the matter of praising God, the softening of iron by him. It is Divine grace to him. However, the author has considered the secret indications of the Quran as the reason for the entrance of the myth and its acceptance by Muslims and has attributed false accusations against David to Islamic sources. The request for forgiveness of Prophet David (A.S) in the Quran is related to the myth of his marriage, but pure Islamic sources do not mention any myths and false accusations against David (A.S) and there are rational and narrative reasons for the infallibility of David (A.S). False myths and slanders are among the Israelites mentioned in the present Torah. David’s request for forgiveness is related to the Divine test, not the myth of his marriage; therefore, what has been accused and rejected by the Holy Quran and the Muslims’ suspicion of the holy texts are the false accusations that have been made against David in the Bible
خلاصه ماشینی:
نویسنده مقاله به برخی مطالب قرآن درباره حضرت داود( اشاره نموده که از نکات مثبت آن است، ازجمله: او پیامبر بزرگ الهی است، خداوند در کنار کتاب «زبور»، به او علم و حکمت و فرمانروایی عطا نموده است.
در عقاید خرافی و شرکآلود و همچنین در تهمتهای ناروا به شخصیت بزرگ انبیاء و غیره برخورد انکاری داشته است؛ بنابراین فرهنگ قرآن با فرهنگ زمانه در مواردی زیاد در تضاد آشکار است، خصوصاً در آن دسته از باورها و اخلاقیات و آدابورسوم آنان که با خرافات و اوهام همراه بوده است (معرفت، قرآن و فرهنگ زمانه، 1390: 10)؛ و در برخورد با مسائلی که ارزشهای انسانی و اصول قرآنی موافق بوده، آن را امضاء و تأیید نموده و در برخی امور که ریشه در ادیان ابراهیمی داشته؛ اما در جزئیات دچار تغییر شده درصدد اصلاح و تکمیل آن برآمده است (رضایی اصفهانی، بررسی دیدگاه خاورشناسان درباره تأثیرپذیری قرآن از فرهنگ زمان، 1383: 22)؛ دوم، مشترکاتی که در معارف و احکام و اخلاق و بهویژه درباره قصه و داستانهای انبیاء( میان قرآن کریم و کتاب مقدس وجود دارد.
ج) اسرائیلی بودن افسانه ازدواج حضرت داود( باید به این حقیقت اذعان نمود که داستان زندگانی پیامبر عظیمالشأن الهی همچون حضرت داود( از گزند تحریفات و اسرائیلیات در امان نمانده است و این خرافات و اسرائیلیات باعث شده است، مسلمانان نیز درباره آن اظهارنظر نموده و دیدگاههای مختلف ارائه دهند؛ اما قرآن کریم و معارف ناب معصومین( از تهمتهای ناروا به ساحت مقدس انبیاء( مبرّا و مصون بوده و این افسانههای دروغین را برنمیتابد.