چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر ابعاد خودآگاهی در موقعیت مدیریتی، عمومی، خصوصی و ناآگاهی از خود بر عملکرد زمینهای و وظیفهای شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی است.
روش: این پژوهش از نظرِ هدف کاربردی و بهلحاظ نوع و نحوۀ گردآوری دادههای تحقیق از نوع کمّی-توصیفی و همبستگی است که با استفاده از روش پیمایش انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان آذربایجان شرقی تشکیل میدهند. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامۀ خودآگاهی در موقعیت شغلی صالح بلوردی (1388) و برای عملکرد شغلی از دو پرسشنامۀ عملکرد شغلی وظیفهای بیرنه و همکاران (2005) و عملکرد شغلی زمینهای کونری (1999) استفاده شده است. روایی محتوایی ابزار پژوهش با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید و پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای پیشبینی اثر متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته، از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون رگرسیون خطی چندگانه، ابعاد خودآگاهی در موقعیت عمومی (171/0)، خودآگاهی در موقعیت خصوصی (180/0) و خودآگاهی در موقعیت مدیریتی (445/0) از تغییرات عملکرد شغلی وظیفهای، و همچنین ابعاد خودآگاهی در موقعیت عمومی (188/0)، خودآگاهی در موقعیت خصوصی (253/0) و خودآگاهی در موقعیت مدیریتی (460/0) از تغییرات عملکرد شغلی زمینهای را تبیین میکند.
اصالت/ارزش: پژوهش حاضر از این نظر که نقش خودآگاهی و ابعاد آن را با عملکرد شغلی در میان کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی بهصورت مستقل بررسی کرده است دارای نوآوری است. بر اساس یافتههای پژوهش، خودآگاهی میتواند بهعنوان عاملی برای افزایش عملکرد شغلی وظیفهای و زمینهای کتابداران مطرح شود.
Purpose: The Purpose of this study is to investigate the relationship between self-awareness and job performance among the librarians of public libraries in East Azerbaijan province.
Method: This research is an applied study in terms of purpose and quantitative-descriptive and correlational in terms the type and manner of collecting research data, which was conducted using the survey method. The research population consisted of all librarians of public libraries of East Azerbaijan province, who numbered 273 according to the statistics of Iran Public Libraries Foundation. According to Cochran's formula, 160 cases were selected as a statistical sample and questionnaires were randomly distributed among them. 81 librarians completed and returned questionnaires. For data collection, Saleh Bolourdi questionnaire for self-awareness (2009) was used and for job performance, two questionnaires were used: questionnaire on functional job performance by Birneh et al. (2005), and questionnaire on contextual job performance by Connery (1999). The content validity of the research instrument was verified by experts and specialists, and the reliability of the questionnaire was equal to 0.756 for the self-awareness questionnaire and 0.925 for the job performance questionnaire, according to Cronbach’s alpha coefficient respectively. Due to the normality of data distribution, Pearson correlation test was used to discover the relationship between the two variables and multiple regression test was used to predict the effect of the independent variable on the dependent variable.
Findings: Pearson correlation test results showed that there was a meaningful correlation between self-awareness of public librarians and their job performance (0.289). The results of multiples linear regression explain three variables of task job performance, including: self-wareness in public setting (0.171), self-wareness in personal setting (0.180) and self-awareness in managerial position (0.445). They also explain three variables of contextual job performance, including: self-wareness in public setting (0.188), self-wareness in personal setting (0.253) and self-awareness in managerial position (0.460).
Originality/value: The present study is innovative in that it has independently examined the role of self-awareness and its dimensions in the task and contextual job performance of public librarians. According to the research findings, self-awareness can be a major factor in improving the job performance of librarians. Therefore, Iran Public Libraries Foundation can design and run the necessary workshops and educational programs to increase the level of self-awareness of librarians.
خلاصه ماشینی:
از جملـه کارکنان بررسي شده در مطالعاتي که حاکي از اين يافته بوده اند عبارت انـد از: کارکنـان آمـوزش و پرورش (دهنوي ، شريفي درآمدي وسماواتيان ، ١٣٨٨)، کارکنان بانک ملـت (اردکـاني ثابـت ، ١٣٨٩)، دبيران مقطع متوسطه (دريايي و کيميايي ، ١٣٩٥)، کارکنـان بيمارسـتان شـريعتي دانشـگاه علوم پزشکي تهران (قادرآبادي، اميرکبيري، ربيعـي منـدجين ، ١٣٩٦)، کارکنـان مـدارس دولتـي شهر ري (گودرزي ،مزاري و خباره ، ١٣٩٨)، معلمان تربيت بدني آذربايجان شرقي (سـرباز وطـن و همکـاران ، ١٤٠١، زودآينـد)؛ صـنايع اسـتان فـارس (شوشـتريان ، آملـي و امينـي لاري ، ٢٠١٣)، صنعت راه آهن (بهمن آبـادي و جعفـري ، ٢٠١٤)، معلمـان شـهر کرمـان (منصـوري و تجربـه کـار، ٢٠١٥)، حرفه مندان فناوري اطلاعـات (وود ورد١، ٢٠١٤)،صـنعت بانکـداري نيجريـه (اوکپـاراو ادوين ٢، ٢٠١٥)،معلمان مالزيايي (محمدو جيس ٣، ٢٠١٦)، کارکنان شـرکت خصوصـي (نـوال و زاچاري ٤، ٢٠١٦)، مديران بـانکي عربسـتان (الفـرايح ٥، ٢٠١٧)، مـديران دانشـگاهي دانشـگاه هـاي سريلانکا (اووما و دهيوا٦، ٢٠٢٠).
بنـابراين ، بـا توجـه بـه اهميت عملکرد شغلي در سازمان هاو نقش خودآگاهي، ايـن پـژوهش بـه ايـن شـکاف پژوهشـي پرداخته و پژوهشگر در پي پاسـخ بـه ايـن سـؤال اسـت کـه آيـا خودآگـاهي بـر عملکـرد شـغلي وظيفه اي و زمينه اي کتابداران کتابخانه هاي عمومي مؤثر است ؟ بنابراين ، اهداف پژوهش بدين شکل تنظيم يافته اند: -تعيين وضعيت خودآگاهي کتابداران شاغل در کتابخانه هاي عمومي اسـتان آذربايجـان شرقي؛ -تعيــين وضــعيت عملکــرد شــغلي کتابــداران شــاغل در کتابخانــه هــاي عمــومي اســتان آذربايجان شرقي؛ -کشف نقش ابعاد خودآگاهي بر عملکرد شغلي (وظيفه اي و زمينه اي) کتابداران شـاغل در کتابخانه هاي عمومي استان آذربايجان شرقي .
در ادامه در جدول ٩، آماره هاي مربـوط بـه رگرسيون خطي ميان چهار بعد خودآگاهي و عملکرد شـغلي وظيفـه اي کتابـداران کتابخانـه هـاي عمومي استان آذربايجان شرقي ارائه شده است .
Emotional Intelligence and Job Performance Relationship: Study in Staff of Shariati Hospital at Tehran University of Medical Sciences.