چکیده:
هدف این مطالعه شناسایی دلایل رواج کنشهای ریاکارانه در جامعه است و قصد دارد تا با استفاده از پارادایم روششناختی مطالعات کیفی و با بهرهگیری از استراتژی استفهامی در قالب روش تحقیق نظریهی زمینهای، تحلیلی جامعهشناسانه از آن ارائه دهد. جامعه آماری تحقیق، ترکیبی از متخصصان امور فرهنگی و دینی، استادان دانشگاه، فعالان فرهنگی - اجتماعی و اصطلاحاً مطلعین کلیدی دارای اطلاعات کافی در مورد پدیدهی مورد مطالعه و دارای شناخت کافی از جامعهی مورد پژوهش در استان ایلام هستند که با استفاده از ترکیبی از روشهای نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری نظری، نمونهای انتخاب شده و با استفاده از مصاحبهی نیمهساختیافته تا رسیدن به اشباع نظری نمونهگیری ادامه یافتهاست. بر اساس استراتژی پژوهش با استفاده از شیوههای کدگذاری باز، محوری و گزینشی از تعداد 527 عبارت معنایی مستخرج از مصاحبهها، تعداد 185 مفهوم، 85 زیر مقوله و 33 مقولهی اصلی استخراج گردیده است. نتایج حاکی از وجود انواعی از کنشهای ریاکارانه در جامعهی مورد مطالعه است و مقولات محوری تحقیق در یک مدل پارادایمی نشان داده شدهاست که حاکی از ساختاریشدن پدیدهی ریاکاری است. بر اساس مقولهی هسته و نظریهی تحقیق، ریاکاری محصول واکنش افراد به استانداردهای چندگانه در جامعه است.
The purpose of this study is to identify the reasons for the prevalence of hypocritical actions in Ilam province and intends to use methodological paradigm of qualitative studies and using of abductive reasoning strategy in the form of research method of grounded theory to provide a sociological analytical. The statistical population of the study is a combination of cultural and religious experts, university professors, socio-cultural activists and so-called key informants who have sufficient information about the phenomenon under study and have sufficient knowledge of the research community using a combination of methods. using of Purposive sampling and theoretical sampling for selected sample was continued using semi-structured interviews until the theoretical saturation was reached. Based on the research strategy, using coding methods in three stages of open, axial and selective coding, 527 semantic phrases extracted from interviews, 185 concepts, 85 subcategories and 33 main categories have been extracted. The results indicate the existence of hypocritical actions and the axial categories of research are shown in a paradigm model that indicates the structuralization of the phenomenon of hypocrisy. According to the core category and the theory of research, hypocrisy is the product of people's reaction to multiple standards in society.
خلاصه ماشینی:
از سویی، وجود خـلأ پژوهشـی در بـاره ی موضـوع ریاکـاری در حـوزه ی جامعه شناسی ایران و نیز تصـمیم اتخـاذ شـده مبتنـی بـر نتـایج بـه دسـت آمـده از تحقیـق آسیب شناسی فرهنگی استان ایلام توسط شورای فرهنگ عمومی، دلیل موجهی بـرای انجـام مطالعه ای کیفی جهت فهم پدیده ی ریاکاری و دو رویی است .
، تظاهر به هم کیش و هم دین بودن , تظاهر , ف کا رفتار برزخی، چند سویگی , تلون , ریب ری دروغ گفتن ، روش دروغ و فریب , دروغگویی , تملق ، چاپلوسی ، رفتار تملق آمیز و چاپلوسی ، تصدیق حرف نادرست مدیران , -, خود شیرینی سوگند به الگوها و نمادهای مذهبی، توسل به ارزشهای دینی ، انجام رفتارهای مذهبی ، حضور در مناسبتها و جلوه گری درانجام انها، خود را مذهبی جلوه دادن ، تلاش برای متمایز جلوه نمودن در مراسم ، ارائه آثار مناسبتی، نمایشیشدن کنشهای مذهبی , -, مقدس نمایی محافظه کاری، مصلحت اندیشی , آبروداری , همرنگ جماعت شدن , همخوانی با جمع , قصه باف هم آوایی با صاحبان قدرت سیاسی , تبعیت , ی وصل شدن به شخصیتهای سیاسی و مذهبی , حامیطلبی , مفاهیم و مقوله های جدول فـوق ، نـاظر بـر راهبردهـا و تعـاملات ریاکـاران در راسـتای حل مسئله ی ریاکاری برای خویش است ؛ نشان میدهد کـه راهبردهـای شناسـایی شـده بـه قرار زیر بوده اند: پنهانکاری بیـانگر تفـاوت صـورت رفتـار بـا بـاطن و محتـوای آن اسـت .