چکیده:
هدف از این پژوهش طراحی مدل تعیین دستورکار خطمشیهای انتخاباتی با رویکرد بازاریابی سیاسی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد و مدل استراوس و کربین انجام شده که بر سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی متکی است. در این زمینه، مصاحبه عمیق با استفاده از نمونهگیری نظری با روش گلوله برفی با کارشناسان انتخابات، نمایندگان، فرمانداران و اساتید دانشگاه صورت گرفت. تعداد نمونهها تا زمانی ادامه پیدا کرد که پاسخها به مرحله اشباع رسید (با تعداد 17 مصاحبه). تجزیهوتحلیل دادهها طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی انجام و سپس براساس الگو پاردایمی نظریه دادهبنیاد مدل موردنظر تبیین شد. «مشکلات اجرایی نهاد انتخاباتی، ضعف نظام حزبی، درک نادرست بازاریابی سیاسی و مشکلات قانونی و نظارتی» به منزله شرایط علی، «تعیین دستورکار» به منزله پدیده اصلی پژوهش، «محورهای مولفههای دینی و قومی و عوامل ساختاری» به منزله عوامل زمینه، و بعدهای «فرهنگی، سیاسی، اقتصادی» به منزله عوامل مداخلهگر از دیدگاه مشارکتکنندگان پژوهش شناسایی شدند. راهبردها در سه بعد حل مشکلات اجرایی و نظارتی، اصلاح درک بازاریابی سیاسی، تقویت نظام حزبی و پیامدهای حاصل: شامل ارتقای نظام حزبی کشور، ارتقای نظام انتخاباتی کشور و توسعه سیاسی کشور است.
The purpose of this study was to provide a model for electoral policies agenda
with a political marketing approach. It is a qualitative research done by Strauss
and Corbin grounded theory method that relies on three stages of open, axial
and selective coding. In this context, deep interviews were conducted with
election experts, representatives, governors and university professors using
theoretical sampling with snow ball technique. The number of samples
continued until the responses reached the saturation stage (with 17
interviews). The data analysis was performed in three stages: open coding,
axial coding, and selected coding and then explained according to the
paradigmatic pattern of the intended grounded theory model. From the
perspective of the participants the following items were recognized: causal
conditions such as executive problems of electoral institution, weakness of the
party system, misunderstanding of political marketing, legal and supervisory
problems; main research phenomenon i.e. setting the agenda; contextual
issues such as religious, ethnic, and structural elements; intervening elements
such as cultural, political, economic dimensions. Strategies are in three
categories: solving administrative and supervisory problems, improving the
understanding of political marketing, strengthening the democratic party
system, and the consequences including: promoting the party system,
promoting the country’s electoral system and the country’s political
development.