چکیده:
طبق بررسی تحقیقات گذشته، با وجود اهمیت اشتیاق شغلی معلمان در نظام تعلیم و تربیت، در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است. از طرف دیگر با توجه به تأثیر بسزای هوش هیجانی معلم، در تعامل وی با دانش آموزان و اثربخشی آموزش، این پژوهش با هدف بررسی مدل ارتباطی بین هوشهیجانی و اشتیاقشغلی و نقش واسطهای کمالگرایی مثبت و منفی در بین معلمان متوسطه دوم شیراز انجام شد.این پژوهش، یک پژوهش کاربردی به روش پژوهش همبستگی است و به طور خاص از نوع مدلیابی معادلات ساختاری می باشد. در این تحقیق، جامعه آماری، معلمان دبیرستانهای متوسطه دوم چهار ناحیه شیراز در سال تحصیلی 99-1398 است که از بین آنها، 128 نفر زن و 103 نفر مرد به عنوان اعضای نمونه با روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه-های هوش هیجانی شات (1998)، اشتیاقشغلی شاوفلی (2002) و کمالگرایی تری شورت (1995) استفاده و روایی و پایایی آنها نیز بررسی شد. به منظور ارزیابی مدلهای مفروض از روش معادلات ساختاری استفاده گردید.یافتههای پژوهش نشان میدهد که کمالگرایی مثبت و منفی، هر دو نقش واسطهای معناداری میان هوش هیجانی و اشتیاق شغلی دارند. افزایش کمالگرایی مثبت و کاهش کمالگرایی منفی، به طور غیر مستقیم، باعث افزایش اثر هوش هیجانی بر اشتیاقشغلی میشود. بنابراین می توان برنامههایی به منظور کاهش کمالگرایی منفی ، افزایش کمالگرایی مثبت و مهارت هوشهیجانی معلمان تدوین کرد که موجب افزایش اشتیاق شغلی و اثربخشی معلم گردد.
The purpose of this study is to investigate the Relationship model between Emotional Intelligence and Work Engagement with the mediating role of Positive perfections and Negative Perfections among High school teachers in Shiraz . This research is correlational studies and using structural equation modeling for testig the hypothsis. In this study, the statistical population is considered to be High School Techers in four districts of Shiraz in 1398. The sample size is 231 teachers composed of 128 females and 103 males, that were selected by two -stage cluster sampling. The instruments for measureing the variables, were Schutte's Emotional Intelligence(1998), Schaufeli's work Engagement(2002) and Terry-Short 's perfectionism(1995). The results were obtained using descriptive statistic and inferential statistic. In order to test the proposed model, the structural equation method was used. The results showed that both Positive Perfections and Negative Perfections have a significant mediating role between Emotional Intelligence and Work Engagement.